Třicátá pátá porada týmu pro asfaltové technologie za horka se uskutečnila 23. – 24. května 2018 v Brně pod záštitou firmy OMV Česká republika, s.r.o.

Jednání, které bylo zaměřeno především na informace k platnosti výrobkových norem řady ČSN EN 13108 v návaznosti na zpracování ČSN 73 6121, zahájil a podle programu řídil vedoucí týmu Ing. Zdeněk Komínek.

Tajemník týmu Ing. Milan Slavíček shrnul závěry z 34. porady týmu. Jediný závěr se týkal zaslání návrhů textu národních požadavků k výrobkovým normám řady EN 13108, ze kterých Ing. Pavel Ševčík zpracuje přílohy do ČSN 73 6121.

V samostatném bodu porady týmu Ing. Pavel Ševčík představil členům týmu návrh normy ČSN 73 6121.

Jednatel Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) Ing. Petr Svoboda seznámil členy týmu s výčtem aktivit SVS za uplynulé období. Podrobné informace jsou pro členy SVS přístupné na webu www.sdruzeni-silnice.cz.

Vystoupení jednatele SVS doplnil prezentací Ing. David Matoušek o informace ke zpracovanému materiálu „Výroba a zpracování materiálů pro stavbu vozovek v roce 2017“.
Ing. Petr Svoboda podal krátkou informaci o vyhlášce, která řeší nakládání se znovuzískaným asfaltovým recyklátem. Vyhláška stanovuje u R-materiálu limity pro obsah PAU. Vyhláška byla zaslána jako příloha záznamu.

Doc. Dr. Ing. Michal Varaus podal informaci o posledním jednání CEN TC 227/WG 1 v Dublinu, 25. – 26. dubna 2018. Upozornil na stále trvající velký problém v procesu schvalování harmonizovaných výrobkových norem řady EN 13108. Doc. Dr. Ing. Michal Varaus uvedl, že vedoucí skupiny Egbert Beuving žádal písemně již před vánocemi 2017 o vyjasnění situace s uveřejněním výrobkových norem v Úředním věstníku Evropské unie (OJEU). Zatím však k žádnému posunu nedošlo a normy nejsou harmonizované. Na jednání bylo uvedeno, že termín uveřejnění norem ve věstníku se očekává snad na začátku roku 2019. Následně shrnul práci v úkolových skupinách TG 2 a TG 3.

Ing. Petr Svoboda k problematice platnosti výrobkových norem řady ČSN EN 13108 shrnul a vysvětlil současný stav v ČR. V roce 2016 – 2017 byly převzaty výrobkové normy řady EN 13108:2016. Na základě stanoviska ÚNMZ, že technické normy nesmí obsahovat Národní přílohy, byla současně připravena revize norem ČSN 73 6121 a ČSN 73 6122. Ty budou obsahovat, ve formě samostatných příloh, národní požadavky pro jednotlivé typy asfaltových směsí. Bohužel doposud nebyly nové výrobkové normy uveřejněny v OJEU a současně k 30. 3. 2018 skončilo přechodné období pro souběžnou platnost původních i nových výrobkových norem řady ČSN EN 13108. K zajištění platnosti stávajících požadavků se proto provede revize stávajících ČSN 73 6121 a ČSN 73 6122, do kterých se převedou národní parametry z NA příloh dnes již neplatných ČSN EN 13108:2008. Současně budou revidované ČSN 73 6121 a ČSN 73 6122 obsahovat převodní tabulku pro jednotlivé typy polymerem modifikovaných pojiv. Převodní tabulka vznikla z důvodu zrušení NA přílohy ČSN EN 14023 a požadavky na PMB jsou od října 2017 stanoveny v ČSN 65 7222-1.

Ing. Petr Svoboda uvedl, že počáteční zkoušky typu (ITT) podané ke schválení do 31. 3. 2018 plně respektují původní značení a platné ITT nebudou do doby harmonizace nových ČSN EN 13108 měněny. Připravuje se dopis ohledně ITT a jejich platnosti k rozeslání laboratořím, ŘSD ČR, investorům a projektantům.

Ing. Milan Slavíček upozornil na to, že oznámené subjekty při posuzování shody a přiřazování značení CE pro uvedení výrobků na trh musí postupovat zatím podle neplatných, ale stále harmonizovaných výrobkových norem řady ČSN EN 13108:2008. V období do vydání revidovaných ČSN 73 6121 a ČSN 73 6122 platí požadavky obsažené v NA přílohách neplatných ČSN EN 13108:2008. Toto přechodné období bude trvat zhruba asi 4‒6 měsíců.

V odborné diskuzi byla řešena otázka návrhu ITT ve vazbě na typy používaných modifikovaných asfaltů a jejich značení, které vychází z převodní tabulky pro PMB. V závěru k tomuto bodu bylo dohodnuto, že v poznámce k převodní tabulce pro jednotlivé typy polymerem modifikovaných asfaltů bude uvedeno, že dosud používaný PMB 45/80-60 bude brán jako rovnocenný typ s PMB 45/80-65.

Ing. Pavel Ševčík přítomné členy týmu seznámil se strukturou návrhu revize ČSN 73 6121. Uvedl, že ČSN 73 6121 bude mít v samostatných přílohách podle jednotlivých druhů směsí uvedeny národní parametry z NA příloh dnes již neplatných ČSN EN 13108:2008.

V přílohách pro jednotlivé druhy směsí budou upraveny parametry pro modifikovaná pojiva v souladu s převodní tabulkou pro PMB pojiva podle ČSN 65 7222-1.

V návrhu textu revize ČSN 73 6121 se plánuje převodní tabulku umístit jako poslední přílohu.

Ing. Petr Hýzl členům týmu představil návrh normy ČSN 73 61xx Požadavky na použití R-materiálu do asfaltových směsí.

Návrh normy specifikuje požadavky na postupy pro získávání, úpravu, homogenizaci, skladování, zkoušení a kontrolu R-materiálu určeného k použití jako složku – stavební materiál pro výrobu asfaltových směsí podle specifikací ČSN EN 13108-1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 20 a 21 na obalovnách asfaltových směsí a podle specifikací uvedených v TP 151 a TP 238.

Krátkou informaci z TC EAPA přednesl Ing. Jiří Fiedler. Prezentace se týkala problematiky rejuvenátorů, které se řešily i na zasedání TC EAPA v dubnu 2017. Na jednání se dohodlo vytvoření pracovní skupiny TG Rejuvenátory ze členů TC EAPA. Na zasedání TC EAPA v dubnu 2018 byla TG podána informace o stavu zpracovaných podkladů k problematice rejuvenátorů. Po zasedání TC byla dokončena krátká verze zprávy, která má být po schválení vedením EAPA v červnu 2018 veřejně přístupná na webové stránce EAPA.

Ing. Jiří Fiedler ve své prezentaci vysvětlil chování rejuvenátorů při použití do asfaltových směsí s R-materiálem a také, jak rejuvenátory ovlivní fyzikálně mechanické vlastnosti výsledného pojiva a jak se chovají položené asfaltové vrstvy. Vystoupení doplnil řadou grafů.

Dále uvedl závěry z projektu PN MURE, který zkoušel použití měkčího pojiva nebo rejuvenátoru do asfaltových směsí s R-materiálem na pokusných úsecích. Projekt probíhá od roku 2014. Byly provedeny laboratorní zkoušky a zkušební úseky, kdy se dávkovalo 0 %, 40 % a 70 % R-materiálu. V rámci projektu bylo realizováno i simulované stárnutí směsí po rozhrnutí a opakovaném použití.

Ing. Jiří Fiedler informoval dále o problémech s použitím REOB/VTAE do asfaltových směsí. Upozornil na možnost předčasného stárnutí již po několika letech, což může vést k poruchám asfaltových vrstev.

Ing. Jan Martínek přítomným členům týmu podal informaci o financování dopravní infrastruktury do roku 2020. Uvedl přehled rozpočtů SFDI na roky 2010 až 2017 a střednědobý výhled na roky 2018 až 2020. Finanční informace z rozpočtů doplnil o informace k zahájeným stavbám na dálnicích a silnicích I. tříd. Také promítnul mapu, kde byla zobrazena plánovaná výstavba a i opravy na dálnicích realizované v roce 2018.

Na závěr představil sortiment asfaltových pojiv, které vyrábí a uvádí na trh společnost OMV.

Ing. Jiří Plitz, předseda TNK 134, přednesl zprávu o činnosti TNK 134 Asfalty. TNK 134 je zrcadlovou komisí k CEN/TC 336. TNK se sešla naposledy 6. 12. 2017.

CEN/TC 336 se sešla 13. ‒ 14. 11. 2017 na jednání v Bruselu, další zasedání bude tamtéž, 13. ‒ 14. 11. 2018.

Skupina WG 1 pro asfaltová pojiva aplikovaná za horka, zastoupená Ing. Radkem Černým, měla poslední zasedání 13. ‒ 15. 3. 2018 v Delftu.

Skupina WG 2 pro pojiva aplikovaná za studena, zastoupená Ing. Václavem Valentinem, měla poslední zasedání v březnu 2018 v Paříži.

Na závěr vystoupili zástupci OMV Česká republika, s.r.o. Ing. Kammerer a DI. Dr. M. Spiegl z Rakouska. Ing. Kammerer seznámil přítomné členy týmu s možnými druhy poruch vozovek a uvedl i možné příčiny vzniku těchto poruch. Své vystoupení doplnil řadou příkladů poruch vozovek. V další prezentaci DI. Dr. M. Spiegl informoval o využití pojiva Starfalt PmB 45/80 RC při výrobě asfaltových směsí s přidáním R-materiálu.

Uvedl, že první zkušenosti byly z roku 2011, kdy se pojivo začalo zkoušet, a byl položen první zkušební úsek. V roce 2014 již bylo provedeno více zkušebních úseků v Rakousku a bylo získáno více dat z funkčních zkoušek asfaltových směsí především nízkoteplotní charakteristiky směsí.

V roce 2015 už vypisoval Asfinag úseky na dálnicích, kde se používalo 20 % R-materiálu. U těchto projektů bylo použito také pojivo Starfalt PMB 45/80 RC. Rovněž v ČR byly provedeny dva pokusné úseky (Domašov a Lednice).

Své vystoupení doplnil fotografiemi z některých pokusných úseků a grafy vyhodnocených zkoušek.

Na závěr porovnal finanční náklady na životnost vozovky při použití různých druhů asfaltů 70/100, PMB 45/80-65, PMB 25/55-65 a PMB 45/80RC do asfaltových vrstev.

V poslední přednášce Ing. Kammerer seznámil s kruhovými zkouškami, které prováděli v Rakousku na silničních asfaltech a modifikovaných asfaltech. Uvedl, že se zkoušek zúčastnilo 7 laboratoří a prováděly se funkční zkoušky na pojivech. Šlo o zkoušky DSR a MSCR. Svoji prezentaci doplnil řadou grafů a výstupů z provedených zkoušek.

Na závěr bychom chtěli poděkovat společnosti OMV Česká republika s.r.o. za záštitu nad 35. jednáním týmu č. 6.

Ing. Milan Slavíček