Dne 12. června 2025 proběhla na VUT v Brně, Fakultě stavební 60. porada týmu č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze. Vedoucí týmu, doc. Ing. Ondřej Dašek, Ph.D., zahájil jednání a předal slovo tajemníkovi, Ing. Davidu Matouškovi, který provedl kontrolu plnění závěrů z předešlé porady.
Plnění závěru č. 1
Závěr ohledně sledování vývoje c-PCR pro AS, asfaltová pojiva a emulze a jeho následného sdílení v NAT a odborných týmech č. 6 a č. 7 bude průběžně plněn na základě získaných informací včetně informování státní správy (ŘSD a MD).
Plnění závěru č. 2
Ing.Václav Valentin již získal c-PCR pro asfaltové směsi z Německa, nyní je musí přeložit. Překlad by mohl být hotov do konce tohoto roku. V Německu se v současnosti mnohem více věnují měření emisí než problematice EPD. Měří se emise na liště finišeru a u válce, kde se hodnoty dostávají pod 1,5 mg/m3 a ostatní jsou nad 2 mg/m3. Dále se měří emise na výstupu z obaloven (limit VOC 50 ppm). Při výrobě AS s některými asfaltovými pojivy se nesplní tento limit, což může v budoucnu vést k zavření obalovny.
Plnění závěru č. 3
Žádné náměty na zlepšení či změny k aktuálně platnému znění TKP 1 nebyly od členů týmu č. 7 obdrženy.
Plnění závěru č. 4
ČVUT v Praze, Fakulta stavební, poslalo oficiálně dopis na Ministerstvo dopravy, aby mu sdělilo, jaké podmínky musí splňovat, aby byla oficiálně pověřena Ministerstvem dopravy a mohla tak vypracovávat OVH. Do dnešního dne nedostalo ČVUT v Praze, Fakulta stavební, odpověď. Ing. Petr Svoboda toto téma diskutoval osobně s ředitelem odboru PK Mgr. Jánem Skovajsou, zatím však bez konkrétního výsledku. Systém OVH se nyní řeší v rámci MP SJ PK, kterou obdobně jako revizi TKP 1, zpracovává Ing. Jaroslav Vodička. Jednou z variant je i zrušení hodnocení OVH u přísad a vypracování normy obsahující požadavky na vybrané skupiny výrobků.
Plnění závěru č. 5
Výsledky sběru dat byly zaslány do TC 336/TG 15, avšak TG 15 neumožnilo Ing. Tomáši Koudelkovi ani Ing. Radku Černému je osobně prezentovat. Konvenorka WG 1, Anja Sorensen, je obdržela také. Na základě těchto výsledků TG 15 přehodnotila některé nastavení parametrů v připravované budoucí EN 14023.
Plnění závěru č.6
Nikdo další z členů týmu č. 7 neprojevil zájem se zúčastnit srovnávacího měření dynamické viskozity. Výsledky z měření byly vedoucím týmu prezentovány v rámci dnešní porady.
S informacemi o činnosti Sdružení pro výstavbu silnic za uplynulé období od poslední porady týmu č. 7 seznámil jeho jednatel Ing. Svoboda. Informoval o vzniku nového pracovního týmu Sdružení č. 12 pro digitalizaci, aktuálně nejdůležitějších řešených technických normách a probíhající revizi metodického pokynu (MP) systému jakosti v oboru pozemních komunikací a technických kvalitativních podmínek (TKP) 1. V rámci technických norem byla projednána ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech PK a také ČSN 73 6122 Stavba vozovek. Lité asfalty. Připravuje se návrh revize ČSN 73 7507 Projektování tunelů pozemních komunikací a 73 6201 Projektování mostních objektů.
Kromě toho by měla začít revize ČSN 73 6120, kde by hlavním zpracovatelem měl být opět Ing. Jan Valentin, Ph.D., který by zároveň vytvořil i aktualizaci TKP 7, kam by se mohly umístit i směsi využívající rozptýlenou výztuž. V rámci revize ČSN 73 6120 je nutné přepracovat části týkající se nízkoteplotních směsí a znovu zvážit vložení nové části týkající se další asfaltové technologie (jako např. asfaltových směsí modifikovaných pryžovým granulátem). Ing. Koudelka dodal, že by bylo nejlepší zrušit přílohu K a navrhovat směsi jako nízkoteplotní bez nutnosti určovat srovnávací objemovou hmotnost.
Revizi TKP 1 má na starosti Ing. Vodička, který je zároveň i hlavním zpracovatelem MP. V revizi TKP 1 je snaha zdůraznění digitalizace, neboť existuje systém centrální evidence vad (CEV) a centrální evidenční systém (CES) pro schválené materiály a výrobky pro použití na síti ŘSD. Dále je nutné v předpisu vyřešit situaci okolo záruk (např. na zálivky). Ing. Jiří Škrabka doporučil doplnit pasáže k parametrům asfaltové vrstvy na konci životnosti a také upravit přílohu P8 Srážky z ceny. Revize MP byla vyvolána napjatou situací kolem schvalování výrobků spadajících pod ostatní výrobky, neboť MP stanovuje, jak se má zajišťovat kvalita výrobků. Teprve se bude svolávat úvodní jednání. Ing. Koudelka informoval, že v rámci NAT 1 se začne s tvorbou normy obsahující požadavky na skupiny výrobků (např. nosiče pojiva, rejuvenátory, nízkoteplotní přísady, přilnavostní přísady atd.), čímž by pak nebylo potřeba dělat OVH a přísady by musely splnit požadavky uvedené v normě pro příslušnou skupinu výrobků v rámci zkoušky typu. Zkoušely by se vlastnosti, které jsou důležité a pak účinek, který má přísada mít.
Dále informoval o proběhlých školení Sdružení a připomněl, že 25. a 26. 11. 2025 se bude konat konference Asfaltové vozovky v KD Metropol v Českých Budějovicích. Na závěr prezentoval Přehledy výroby a zpracování materiálů pro stavbu vozovek v roce 2024, kde se zaměřil na celková čísla výroby asfaltových směsí, silničních asfaltů, PMB asfaltů, kameniva a pokládky CB krytů.
S informacemi z CEN/TC 336 za 1. pololetí 2025 seznámil přítomné její gestor Ing. Matoušek prostřednictvím prezentace:
- nové CPR uveřejněno v OJEU dne 8. 12. 2024 a přechodná fáze (15 let) se stávajícím CPR je do roku 2039;
- do roku 2039 musí být všechny hEN vypracovány podle nového CPR;
- v rámci CPR Acquis, konkrétně subkomise SG 12, se počítá, že SG 12 zahájí činnost v 3Q 2025 a konce prací bude dosaženo do konce roku 2027;
- dokončení SREq se předpokládá v roce 2028, jeho životnost je 5 let;
- probíhá hlasování k aktivaci PWI pro revizi EN 1429 Stanovení zbytku na sítu asfaltových emulzí a stanovení skladovací stability;
- potvrzena platnost EN 13358 Stanovení destilačních charakteristik minerálně ředěných a fluxovaných asfaltových pojiv na dalších 5 let;
- odsouhlaseny aktivace PWI pro revize norem EN 13587 Stanovení tažných vlastností asfaltových pojiv metodou zkoušky v tahu, EN 1428 Stanovení obsahu vody v asfaltových emulzích – Metoda azeotropní destilace, EN 13075-1 a EN 13075-2 Stanovení štěpitelnosti část 1 a 2 a EN 58 Vzorkování asfaltových pojiv;
- zahájení prací TG „c-PCR“ (výzva na odborníky byla úspěšná – TG složeno z 29 účastníků ze 13 zemí včetně odborníků z univerzit) ve vývoji c-PCR (doplňkových pravidel pro kategorie produktů);
- 24. plenární zasedání se uskuteční v Bruselu ve dnech 25. a 26. listopadu 2025.
Dále prezentoval v současnosti probíhající práce. Letos budou do ČJ přeloženy a do soustavy ČSN převzaty normy EN 12597 Terminologie, EN 12594 Příprava analytických vzorků, EN 1426 Stanovení penetrace jehlou, EN 12607-1 Stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu – Část 1: Metoda RTFOT a CEN/TR 18114 pro udržitelnost životního prostředí.
Kromě toho se pokračuje s vývojem doplňkových paralelních neharmonizovaných výrobkových norem pro EN 14023 Polymerem modifikované asfalty a EN 12591 Silniční asfalty a budeme se vyjadřovat k budoucnosti 4 norem v rámci jejich systematické revize po 5 letech.
Informace z WG 1 prezentoval vedoucí týmu na základě zprávy z CEN/TC 336/WG 1 obdržené od gestora TC 336/WG 1 Ing. Černého. Poslední zasedání WG 1 proběhlo 11. 12. 2024 a příští se uskuteční 18. 6. 2025. Probíhá revize EN 13302 Stanovení dynamické viskozity asfaltových pojiv rotačním vřetenovým viskozimetrem. Pro potřeby revize proběhlo srovnávací měření. Dále se reviduje EN 13587 Stanovení tažných vlastností asfaltových pojiv metodou zkoušky v tahu (diskutován návrh pro ENQ a 1. verze rozeslána do WG 1 k připomínkám) a EN 13589 Stanovení tažných vlastností modifikovaných asfaltů metodou silové duktility (nově bude umožněn výpočet deformační energie při protažení 0 až 200, 200 až 400, 0 až 1000 a 0 až přetržení). V úkolové skupině TG 11 zabývající se revizí EN 1427 Stanovení bodu měknutí kroužek – kulička bylo zažádáno o prodloužení o 9 měsíců pro 1. návrh, neboť se sešlo 122 připomínek k normě. V normě se mimo jiné řeší i rozměr a materiál destičky pro nalévání vzorků. O prodloužení o 9 měsíců pro 1. návrh bylo stejně tak zažádáno v úkolové skupině TG 12 u revize normy EN 16659 Zkouška MSCR, kde důvodem byl velký počet komentářů a téma sjednocení způsobu oříznutí vzorku pro DSR u všech norem. Budoucí systém specifikací řeší TG 15, která se schází každý měsíc a nyní se řeší EN 14023, kde se upravuje hlavní tabulka pro PMB. Naposledy se zařadil do tabulky parametr ∆TC s tím, že u PMB je m-hodnota citlivější než Ts. Dále bylo změněno pořadí tříd od nejvýkonnějšího s číslem „1“. Uvažuje se, že se bude zkoušet silová duktilita po dlouhodobém stárnutí RTFOT+PAV.
S informacemi z TC 336/WG 2 seznámil její gestor Ing. Koudelka. Aktuálně je WG 2 bez konvenora a vede ho sekretář TC 336. Ve WG 2 se pokračuje v návrhu neharmonizované specifikace k harmonizované EN 13808, který obsahuje požadavky na emulze jako takové a zbytková pojiva, kde nebyl vyřešen vztah parametrů vzhledem k metodě zpětného získání. S využitím EN 13075-2 se v nové specifikaci nepočítá. Dále probíhají práce kolem budoucí revize EN 13808, kde již nebude rámec vlastností, abychom si mohli vybrat, ale bude rozdělení emulzí podle způsobu použití.
Informace z CEN/TC 227/WG 2 podal její gestor J. Valenta. Zasedání WG 2 se uskutečnilo v březnu v Dublinu, kde byla prezentována studie uhlíkové stopy. Ta obsahovala porovnání jednotlivých technologií, kolik emisí v kgCO2 na m2 přinášejí. Nejhůře vychází provádění asfaltového betonu, recyklace na místě a oprava trhlin a spár. Ve veřejném připomínkování se nachází norma EN 12227-4 kalibrace distributorů. Připravují se návrhy norem EN 12272-5 vizuální kontrola nátěrů a EN 12274-9 vizuální kontrola kalových vrstev. TC 227/WG 6 vydala technickou specifikaci EN 15804 Udržitelnost staveb – Environmentální prohlášení o produktu – Základní pravidla pro produktovou kategorii stavebních produktů, která se mimo jiné zabývá dopadem na životní prostředí s ohledem na asfaltové pojivo.
Dále seznámil s informacemi z praxe, a to s kvalitou vstupní suroviny asfaltu a přeprodávání zakázek. V současnosti dochází z důvodu změny ropy (z ruské těžké na mix lehkých rop), hlavní vstupní suroviny rafinérií, k problémům s asfaltovými pojivy při výrobě emulzí a polymerem modifikovaných asfaltů. Nejprve se tento jev projeví na asfaltových emulzích, poté na modifikovaných asfaltech. Změna kvality asfaltů je vidět již při stáčení, kdy se filtry při stáčení asfaltového pojiva ucpávají již po 40 l (normálně by k tomuto jevu docházelo za měsíc). Asfaltová pojiva tak obsahují neidentifikovatelné částice o velikosti větší než 8 mm. K tomu doplnil Ing. V. Valentin, že i když asfaltová pojiva již ve většině případů neobsahují visbreaking z vakuového zbytku, tak ale obsahují visbreaking z tzv „slurry“. K přeprodávání zakázek uvedl svou zkušenost v nejmenovaném kraji týkající se výběrových řízení na mikrokoberce. Přeprodávání zakázek je škodlivé a nežádoucí. Výsledkem je pak plnění jiným zhotovitelem, než byl vybrán, jehož reference, kapacity a schopnosti ani nebyly prověřovány při zadávacím řízení a je zde riziko snížené kvality v důsledku marže překupníka.
Jelikož se v 1. polovině roku 2025 nesešel NAT 1 ani NAT 2, tak alespoň T. Koudelka shrnul proběhlé aktivity a jejich výsledky v NAT 1. V rámci revize ČSN 65 7222-2 je domluveno vyjmout vysokoviskózní pojiva CRMB V a upravit požadavky na nízkoviskózní pojiva CRMB N. Revize normy by se měla uskutečnit ještě letos. Diskutovány byly výsledky sběru dat polymerem modifikovaných asfaltových pojiv, které byly zároveň poslány do úkolové skupiny TG 15 v rámci TC 336/WG 1, kde jsou v současnosti stanovovány parametry nejenom PMB pojiv. Dále byly probírány nízkoteplotní asfaltové směsi včetně požadavků na nízkoteplotní přísady a současný stav systému OVH s tím, že se začne s tvorbou normy obsahující požadavky na skupiny výrobků.
S novinkami v oblasti revize zkušebních postupů asfaltových pojiv seznámil prostřednictvím prezentace vedoucí týmu doc. Dašek. Z důvodu časového nedostatku času se zastavil pouze u změn v rámci revize ČSN EN 1426 Stanovení penetrace jehlou, kde došlo k těmto změnám:
- pro zmenšení objemu standardního kelímku na zkušební vzorek lze do něho vložit kovový kroužek;
- kromě přenosné misky je umožněno použití přenosné lázně (alespoň 350 ml vody) buď napojené na lázeň s konstantní teplotou, nebo může mít nezávislou regulaci teploty;
- vzorek asfaltu se po nalití do kelímku udržuje při teplotě (25±5) °C (dříve 15 °C až 30 °C), než se vloží do lázně;
- umožněno použití automatického penetrometru a automatické detekce hladiny asfaltu v kelímku.
Dále prezentace obsahovala seznámení s hlavními změnami revidovaných znění norem ČSN EN 17643 Zkouška BTSV, ČSN EN 12607-1 Stárnutí RTFOT, ČSN EN 14769 Urychlené dlouhodobé stárnutí v tlakové nádobě (PAV), ČSN EN 14770 Dynamický smykový reometr (DSR), ČSN EN 14771 Průhybový trámečkový reometr (BBR), ČSN EN 12594 Příprava analytických vzorků a ČSN EN 12597 Terminologie.
Ing. Dašek dále přítomné seznámil s výsledky porovnávacího měření viskozity. Měření probíhalo na silničním asfaltu 70/100 a dvou PMB (25/55-55, 45/80-75). Byly použity 3 smykové rychlosti, volná volba geometrie a užití zařízení DSR a/nebo Brookfield. Celkem se zúčastnilo 6 laboratoří a dosahované výsledky na stejném pojivu byly různé, i když rozdíly nebyly dramatické. Otázkou však zůstává, proč měříme viskozitu při 135 °C. V Rakousku měří kinematickou viskozitu při 60 °C. Poznatky z měření jsou, že by bylo vhodné rozdělit měřicí smykové rychlosti podle druhu měřeného asfaltového pojiva (silniční versus modifikovaná) a při měření konkrétní rychlosti tuto skutečnost zapsat do poznámky k měření.
V rámci různého vystoupil také J. Škrabka s poznatky k nízkoteplotním asfaltovým směsím. Při návrhu nízkoteplotní směsi nelze striktně použít metodu K, lépe upřednostnit hlavu, když jste splnili požadavek na objemovou hmotnost, tak jste se nevešli do požadavku na mezerovitost. Příloha K není zcela ideální pro přísady založené na snížení povrchového napětí mezi asfaltem a kamenivem. Ukazuje se velká nezkušenost v praxi. Laboratoř, která zpracovala zkoušku typu, by měla spolupracovat s laboratoří, která provádí kontrolní zkoušky. Důležitá je příprava, nejlépe si navrženou směs vyzkoušet na 50 m úseku. Závěr je, že nízkoteplotní asfaltové směsi lze navrhnout, zpracovat i položit, ale nejdůležitější je příprava, která zatím ve všech případech zkušebních úseků chyběla. Zatím se projevuje nedostatek zkušeností na všech stranách od ŘSD přes laboratoře, obalovny až po pokládku. Realizaci bude nutno pečlivěji plánovat vzhledem ke klimatickým podmínkám a požadovanému dennímu objemu pokládky. V. Valentin dodal, že nízkoteplotní přísady na bázi snížení povrchového napětí nedělají nic jiného, než že snižují viskozitu. Dnes v Německu se v 50 % používají nízkoteplotní pojiva (použití vosků je v menší míře než dosud, dováží se namíchaná modifikovaná pojiva s chemickými přísadami). V Německu mají pouze jednu podmínku, a to že směs musí mít při pokládce 140 °C.
Příští jednání se uskuteční v lednu 2026.
Zpracoval: Ing. David Matoušek
