Informace z okolních zemí
Pro udržitelný rozvoj asfaltového průmyslu a pro zajištění existenčních podmínek firem nabízí firma Bennighoven různé možnosti. Z nich vyčnívá zejména celosvětově první hořák, který může spalovat zelený vodík. Tato technologie byla poprvé použita s úspěchem v Norsku. Společnost Veidekke Industri AS zakoupila kompletní řešení pro sušicí buben, které umožňuje využít jako medium až 100 % vodíku. Systém sestává z Multi Jet hořáku, řídicí jednotky, která redukuje tlak vodíku na provozní hodnoty, a dalších souvisejících komponentů, které jsou využívány speciálně pro vodíkový pohon. Kompletní řešení pak umožňuje napojení na fixní zdroj vodíku nebo flexibilní připojení na různé zdroje (decentrální elektrolýza, zásobovací sítě nebo trailery).
Při využívání vodíku hraje významnou roli i bezpečnostní koncept, který zpracovali společně zástupci obou společností. Vedle redukce emisí CO2 je důležitá kontrola emisí NOx. Systém společnosti Bennighoven využívá odvod spalin, který snižuje emise NOx.
Řešení nabízí možnost flexibilního využití nosičů energie a reagovat tak na podmínky trhu i např. na výši emisních poplatků. Úspory nákladu se pozitivně projevují v hospodaření provozovatele.
Společnost Veidekke ověřila technologii v roce 2023 na obalovně Kristiansund, kde vyrobila několik tísc tun asfaltových směsí při využití vodíku. Od roku 2024 funguje druhá obalovna v Alesund, jejímž cílem bylo ověřit výsledky ze zkušebního provozu v Kristiansundu. Za dosažené výsledky získal provozovatel norskou klimatickou cenu za rok 2024. V průběhu letošním roku byla uvedena do provozu v pořadí třetí obalovna.
Dosažené výsledky ukazují, že při využití vodíku dochází k výraznému snížení emisí CO2. Podle dosavadních propočtů vzniká ca 45 % emisí CO2 při výrobě asfaltových směsí, přičemž 41 % vzniká přímo v průběhu spalovacího procesu. Nasazení vodíkového media tak vede k enormnímu snížení emisních hodnot.
Nová technologie hořáků umožňuje např. u Multi Jet hořáku využívat až čtyři různá topná media současně v různých formách (pevné, tekuté nebo plynné). Přechod jak na nové generace hořáků, tak i využívání různých energetických nosičů je jednou z cest pro trvale udržitelnou výrobu asfaltových směsí i pro vyšší ekonomickou efektivitu provozu.
Zpracoval: Ing. Václav Valentin, říjen 2025
Zdroj: časopis Asphalt 6/2025