Informace z okolních zemí


Trvalé deformace a podélné koleje na zatížených dopravních plochách jsou vždy velkou výzvou. Jak ukazuje sledování a měření nezávislé laboratoře, mohou výztužné sítě z uhlíkových vláken rizika vzniku těchto deformací výrazně snížit.

Společnost S+P využila v minulosti karbonové sítě jako výztuž pod tenké asfaltové vrstvy prováděné za horka. Pro potvrzení výsledků dlouhodobého sledování sanovaných úseků pověřila společnost S+P laboratoř PTM v Dortmundu provedením laboratorního porovnání pro zjištění preciznějších hodnot.

Laboratoř PTM vyrobila v souladu s předpisem TP Asphalt-StB, část Pokusné stanovení hloubky podélné koleje v laboratoři zkušební tělesa, kde ložní vrstva byla tvořena AC 16 B S SG tl. 8 cm a obrusná vrstva byla ze směsi SMA 5 S v tl. 2,5 cm. Celkem byly vyrobeny 4 desky, z nichž dvě byly bez výztuže a další dvě byly s výztuží Carbophalt G 200/200. Pro měření hloubky podélné koleje bylo stanoveno na rozdíl od platného předpisu (stanovuje 20 000 pojezdů) celkem 100 000 pojezdů při teplotě 60 °C.

Po provedení zkoušky byla změřena hloubka podélné koleje 3,2 mm na deskách bez výztuže a 1,4 mm na deskách s výztuží. Tyto výsledky jednak potvrdily výsledky z realizovaných staveb a současně ukázaly, že karbonové výztuže rozloží rovnoměrně napětí v asfaltové vrstvě a lze tedy tyto výztuže aplikovat i pod tenkovrstvé úpravy za horka.

Obsah obrázku venku, kolo, vozidlo, pneumatika

Obsah generovaný pomocí AI může být nesprávný.
Zdroj: S+P, Švýcarsko


Zpracoval: Ing. Václav Valentin

Zdroj: Asphalt 2025, vol. 5