Informace z okolních zemí

V rámci Německa dosahuje roční množství vybouraných silničních konstrukcí kontaminovaných dehtem ca 3 mil. tun. Od roku 2018 je zakázáno tento materiál při výstavbě vozovek znovu použít. Proto většina kontaminovaného materiálu končí na speciálních skládkách, přičemž se prostor pro zřizování těchto skládek výrazně zmenšuje a současně dochází ke ztrátě zdrojů kvalitních materiálů.

Výše zmiňovaná dvě zařízení v Nizozemí, která jsou zatím jediná v Evropě, využívají vysokoteplotní proces spalování, tedy teploty v rozmezí 850 až 1 000 °C. Tyto vysoké teploty mohou mít negativní vliv na vlastnosti kameniva a v důsledku této skutečnosti lze recyklovaný materiál použít v asfaltových směsích pro ložní nebo obrusné vrstvy pouze omezeně.

Nová metoda je velkým příspěvkem k problematice udržitelného rozvoje v asfaltovém průmyslu. Z pohledu Německa lze předpokládat jednak výrazné snížení nároků na skladovací plochy, jednak i výrazné snížení dopravní zátěže v důsledku poklesu přeprav kontaminovaného materiálu do Nizozemí. Nespornou výhodou je významné snížení termického namáhání minerálních složek, jehož důsledkem je vyšší množství vysoce kvalitního znovupoužitelného kameniva, což povede k vyšší ochraně prvotních zdrojů. Německý svaz výrobců a uživatelů asfaltu DAV kromě toho sleduje i možnost využití získaného procesního oleje, který lze využít nejen pro spalování, ale i jako rejuvenační nebo fluxační prostředek do asfaltových pojiv. Zde je však potřeba dalšího výzkumu a ověřování.


Zdroj: časopis Asphalt 4/2024

Zpracoval: Ing. Václav Valentin