Dne 16. května 2025 se uskutečnila 23. porada týmu pro projektování a přípravu staveb Sdružení pro výstavbu silnic. Jednání se zúčastnilo celkem 25 osob, z toho prezenčně 12 osob z řad členů a hostů, dalších 13 osob se připojilo on-line. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.

Ing. Petr Svoboda ve své prezentaci informoval o aktuálně řešených nejdůležitějších technických normách. Dále informoval, že dne 19. 9. 2025 se bude konat v Brně Road Fest spolu s oslavami 140. let od založení SPŠ stavební v Brně. Ze vzdělávacích akcí Ing. Svoboda upozornil na konferenci Asfaltové vozovky, která se uskuteční ve dnech 25.–26. 11. 2025 tradičně v Českých Budějovicích. Výstava je již téměř naplněna a je možné se na konferenci přihlásit. Dne 21. 10. 2025 se v Praze uskuteční konference Digitalizace v dopravním stavitelství.

Ředitel úseku výstavby ŘSD Ing. Petr Kůrka úvodem informoval, že byly vydány nové cenové databáze 2025, včetně OTSKP 2025, pro stavby se zahájením zadávacího řízení do 30. 6. 2025 platí staré OTSKP 2024/2025. Ing. Kůrka vysvětlil změny v nastavení rámcových dohod projektových prací, technického dozoru stavebníka a geotechnického průzkumu v roce 2025. Dále informoval o čerpání rozpočtu v letech 2010–2024. Podrobně Ing. Kůrka ve své prezentaci seznámil s návrhem nového způsobu zadávání TDS. K aktualizaci smluvních podmínek Red Book FIDIC Ing. Kůrka sdělil, že úprava zvláštních smluvních podmínek dle zkušeností z realizace staveb byla schválena na Centrální komisí MD s účinností od 1. 1. 2025. Doplnění principů BIM a CDE do smluvních podmínek proběhlo začátkem roku, byl zpracován a projednán vzorový dokument BIM Protokol včetně příloh a dne 25. 3. 2025 bylo schváleno Centrální komisí MD s účinností od 1. 4. 2025. V roce 2025 bude zahájeno minimálně 10 zadávacích řízení pro výběr zhotovitele včetně BIM. Ing. Kůrka promítl stavby zadávané na základě Yellow Book FIDIC (např. D35 tunel Homole, D1 most Šmejkalka nebo I/27 Plasy – most). Závěrem zmínil Ing. Kůrka možnosti využití geotermální energie v tunelech nebo solárních panelů.

Ing. Milan Dont, Ph.D., informoval o probíhajících aktualizací metodik v resortu dopravy, potřeba revize metodik vyplývá z projednávání úprav obchodních podmínek FIDIC a také by měla vyřešit nesrovnalosti zjištěné praxí. Jsou zpracovávány aktualizace následujících metodik: Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek, Metodika pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení, Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek a Metodika měření – zajišťuje ŘSD s externím dodavatelem. Všechny metodiky vydané SFDI jsou na webových stránkách https://sfdi.gov.cz/ v sekci Pravidla a metodiky schvalované SFDI. Ing. Dont dále informoval, že dne 6. 5. 2025 byl Centrální komisí Ministerstva dopravy schválen Datový standard pro silniční a železniční stavby verze 6.1. Aktualizace vycházela ze zkušeností z realizovaných projektů a připomínek osob, které s DS pracovali. Byly odstraněny dílčí nedostatky a byl doplněn poslední stupeň přípravy staveb – skutečné provedení staveb. V průběhu přípravy nastal posun v legislativě, bylo změněno fungování stavebního řízení a proběhla novelizace navazujících vyhlášek. Ing. Dont popsal přetrvávající připomínkované nedostatky. Je připravován Datový standard verze 7.0. Investorské organizace převezmou garanci obsahu a SFDI zajistí oponenturu úprav a předloží do schvalovacího procesu (TRT, Rada pro BIM a Centrální komise MD).

Ing. Michal Radimský, Ph.D., informoval, že norma ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání platí od 1. 8. 2024 a nahradila vyhlášku 398/2009 Sb. Dále v platnost vstoupila vyhláška 146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu, která se odvolává na splnění požadavků na přístupnost podle normy ČSN 73 4001. Ing. Radimský na příkladech prezentoval požadavky na přístupnost (bezbariérové a hmatové úpravy) v zastavěném a nezastavěném území, a popsal požadavky na vizuální a hmatový kontrast, vodicí linie, varovný (dříve hmatný) pás, signální pás a průchozí prostor. Nově bylo doplněno, že bezpečnost je nadřazena přístupnosti. V rámci připravované revize normy ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací okomentoval Ing. Radimský jednotlivé kapitoly. Závěrem Ing. Radimský informoval, že bude připravován i návrh normy ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích.

Ing. Jan Zapletal shrnul stav aktualizace Přílohy č. 2 ZTKP Zásady tvorby a projednání RDS. Informoval, že na minulém jednání týmu bylo domluveno, že bude připravena aktualizace Přílohy, protože od roku 2013 nebyla revidována. V září 2024 se sešly podněty ze strany Sdružení a byly zaslány na ŘSD. V návaznosti na projednání připomínek v březnu 2025 byl na ŘSD zaslán aktualizovaný materiál a aktuálně se čeká na vyjádření ŘSD. Z hlavních bodů revize Ing. Zapletal uvedl odevzdání RDS pouze v digitální podobě, upravený postup projednávání nebo sladění s platnými obchodními podmínkami.

Ing. Ivan Rybák informoval o aktuálním stavu rozpracovanosti Směrnice pro dokumentaci staveb PK. Revizi směrnice vyvolala novela stavebního zákona a souvisejících zákonů, prováděcích předpisů, norem a resortních předpisů. Po projednání 3. návrhu směrnice v Technické redakční radě by měla být k 30. 6. 2025 dokončena a předána na Ministerstvo dopravy. Ing. Rybák ve své prezentaci představil seznam základních legislativních předpisů a dalších souvisejících dokumentů vztahujících se k NSZ, který zahrnuje stavební zákon a jeho novely, vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj, vyhlášky Ministerstva dopravy a České státní normy. Dále seznámil s úpravami Směrnice pro dokumentaci staveb PK provedených v rámci její aktualizace.

Další jednání týmu je plánováno na konec roku 2025.


Zpracovala: Ing. Radka Knottová