Sdružení pro výstavbu silnic je zájmové odborné sdružení, jehož hlavním cílem je, aby mohly být realizovány dopravní stavby způsobem, který bude přinášet profit nejen všem, kteří se na samotné přípravě staveb, jejich realizaci a údržbě podílejí, ale samozřejmě především uživatelům staveb.
Naším společným cílem by mělo být uspokojit ty z nás, kteří se potřebují dostat pouze z bodu A do bodu B, a troufám si tvrdit, že jsme přes všechny problémy na správné cestě. Na co bychom se podle Vás měli nejvíce v příštím roce zaměřit? Budeme rádi, když odpovíte na
jednoduchou anketu, kterou naleznete na stránkách www.silnice-mosty.cz.
Dovolím si vyjádřit svůj názor na témata, která je potřeba podle našeho názoru řešit, uvítáme pomoc a podněty k činnosti 11 týmů Sdružení.

Trápí nás nevyhovující legislativa?
Částečně určitě ano, připravit stavbu zcela podle zákonů a dalších příslušných předpisů je dnes prakticky nemožné. Výčet důvodů, proč tomu tak je, by se nevešel do celého čísla zpravodaje SILNICE MOSTY, natož do jeho úvodníku. Proto je určitě potřeba podpořit rekodifikaci stavebního práva, bez ohledu na to, jestli návrh na zjednodušení procesů navrhla Hospodářská komora ČR, nebo jiná instituce. Jsme připraveni se podílet na připomínkování věcného záměru, který povede ke zjednodušení přípravy staveb. Stejně tak jsme připraveni podpořit snahu o dílčí úpravy v zákoně č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Trápí nás soutěže na cenu?
Rozhodně ano. Provozovatelé jakýchkoli staveb se určitě nechtějí v průběhu životnosti stavby potýkat s řadou problémů vyplývajících ze snahy ušetřit při realizaci stavby za každou cenu. Výběr zhotovitele pouze na základě nejnižší ceny, případně v nefunkční kombinaci např. pouze s délkou záruky nebo dobou výstavby, rozhodně nevede k dlouhodobě ekonomicky výhodné nabídce. Přestože byla v roce 2018 schválena metodika SFDI pro hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti pro stavební práce a služby, kterou jsme aktivně připomínkovali, přestože jsme uskutečnili několik setkání k podpoře myšlenky soutěžení na kvalitu a iniciovali přípravu pilotních projektů s jejím využitím, na zavedení do běžné praxe investorů si bohužel ještě počkáme. Věříme však, že připravované pilotní projekty přinesou zlom ve využívání efektivních metod zadávání staveb.

Trápí nás nedostatek kvalitních zaměstnanců?
Určitě ano. Momentálně je situace více než špatná. O kvalitní zaměstnance na všech úrovních se přetahujeme navzájem v rámci našeho oboru, mezi jednotlivými obory, o jednotlivé pracovníky v dělnických profesích se přetahují i jednotlivé státy. Mnohá profesní sdružení se snaží motivovat žáky na základních školách ke studiu jejich oboru. Také naší snahou je podpořit stavební firmy v získávání nových zaměstnanců, proto vyvíjíme aktivity k oslovení dětí na základních školách. Abychom byli úspěšní, někdy nestačí nabízet práci, která je na jedné straně nesmírně zajímavá a kreativní, na druhé straně může totiž znamenat ne příliš vysoký výdělek, někdy i ohrožení života a odloučení od rodiny. Základem je vytvoření lepších pracovních podmínek na stavbách a také lepší zabezpečení staveniště.

Trápí nás nedostatek a kvalita stavebních materiálů?
Jedním z nejdůležitějších úkolů Sdružení je zastupování dodavatelské sféry při nastavování přijatelných požadavků na realizaci staveb. V rámci technických norem a následně také navazujících technických předpisů nastavujeme kvalitativní kritéria, která většinou vychází ze zkušeností, výsledků výzkumných úkolů nebo zkušeností ze zahraničí. V kontrastu k těmto požadavkům začíná být realita. Parametry, které jsme si složitě na národní úrovní domluvili, lze stále obtížněji dodržet. Jak můžeme vyžadovat lepší kvalitu, když jsme v uplynulém roce vykoupili doslova každý kámen v našich kamenolomech? Stejná situace je u asfaltu – využívání recyklátů se nám daří prosazovat velice pomalu.

Trápí nás špatná atmosféra při realizaci zakázek?
Realizace zakázek bude vždy vyvolávat změny, které je potřeba odborně vyřešit. K lepší atmosféře, kromě odpovídajících cen, samozřejmě přispívají větší znalosti účastníků výstavby. Zaměřujeme své aktivity proto i na profesní vzdělávání, a to ve formě konferencí a školení.

Trápí nás nedostatek finančních prostředků?
Momentálně asi není nedostatek finančních prostředků tím největším problémem. Rozhodně tomu tak nebude i v budoucnosti. Prvním milníkem, který nám ukáže, jestli myslíme dobudování silniční infrastruktury vážně a chceme udržet silniční síť sjízdnou a bezpečnou pro její uživatele, bude konec druhého programovacího období, tedy rok 2020.

Trápí nás pomalé zavádění nových technologií?
Stavebnictví není a asi ani nemůže ze své podstaty být oborem, ve kterém bude docházet k zavádění novinek z roku na rok. Přesto je zřejmé, že tempo, které je nastaveno, neodpovídá reálným potřebám. Je potřeba ale přiznat, že v posledních letech byly ze strany státních organizací vyvinuty aktivity, které novinky umožňují. Několik let probíhal na SFDI program Nové technologie, v rámci kterého bylo umožněno na silniční síti vyzkoušet aplikaci řady technologických novinek. Vítáme rovněž aktivitu SFDI při přípravě metodik, které v dohledné době umožní zavést BIM.

Vážení čtenáři, přeji Vám jménem Sdružení pro výstavbu silnic vše nejlepší v roce 2019.

Ing. Petr Svoboda