Silnice mosty 2025, 3, 30–34

Stavros Kalampokis, Alexis D. Kouvelas, Ioannis N. Lykakis, Evangelos Manthos Aristotle University of Thesaloniki (Řecko)
Johannes Mirwald, Bernhard Hofko, Institute of Transportation, TU Vienna (Rakousko)
Jan Valentin ČVUT v Praze


Tato studie se zaměřuje na výzkum vlivu využití kávové sedliny (SCG) na reologické a molekulární vlastnosti asfaltového pojiva. Jako referenční pojivo a základ pro výrobu tří variant pojiva upraveného („modifikovaného“) použitou kávovou sedlinou s různým obsahem tohoto přírodního aditiva (5 %, 10 % a 15 % hm. pojiva) byl použit silniční asfalt. Reologická charakterizace byla provedena pomocí dynamického
mykového reometru (DSR) prostřednictvím faktoru trvalé deformace (G/sinδ) a faktoru únavového porušení (G×sinδ), zatímco molekulární charakterizace byla provedena dvěma různými spektroskopickými technikami, a to Fourierovou transformací infračerveného záření (FTIR) a protonovou nukleární magnetickou rezonancí (1H-NMR).


Reologická a molekulární charakterizace asfaltu modifikovaného odpadní kávovou sedlinou s využitím DSR, FTIR a 1H-NMR