Zasedání správní rady dne 24. 9. 2025 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady, a oznámil účast hostů SR. Pozvání přijali vrchní ředitelka sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Ing. Lenka Hamplová, generální ředitel ŘSD Ing. Radek Mátl a ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica.

Ing. Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení a informoval, že Sdružení bylo aktivní při koordinaci zpracování připomínek k legislativě, koordinaci zpracování technických norem, tvorbě a připomínkování rezortních předpisů, při práci v komisích EAPA i propagaci oboru. Byly zpracovány připomínky k zákonu o BIM, nařízení vlády ke strategickým surovinám a metodikám SFDI. Ve své prezentaci představil Ing. Svoboda plánované činnosti do konce roku a informoval, že na příštím jednání správní rady se uskuteční volby předsednictva Sdružení.

Ing. Laušman informoval o jednáních od posledního zasedání správní rady, podrobně popsal postup při vypořádání připomínek SVS k Metodice časového řízení a Metodice měření, projednání se koná v polovině října.

Ing. Svoboda informoval, že zákon č. 330/2025 Sb., o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně některých dalších zákonů (tzv. zákon o BIM) prošel legislativním procesem a bude účinný od 1. 1. 2027. Aktuálně jsou ze strany Sdružení připomínkovány prováděcí předpisy k zákonu o BIM.

Ing. Svoboda informoval o jednáních pracovní skupiny k výkupům materiálů, ve které jsou zástupci ŘSD a SVS. Byly upraveny TP 87, TP 210 a TP 92 s cílem prověřit možnost zapracování použití materiálů přednostně zpět do stavby, aby byly minimalizovány výkupy na stavbách a efektivněji byly využívány materiály ze staveb. Probíhají práce na revizi směrnice o výkupu materiálů z realizovaných staveb, kterou má SVS přislíbenu k připomínkám Návrh hodnotících kritérií bylo ze strany ŘSD s SVS projednáno. A následně byla kritéria podrobena předběžné tržní konzultaci. Byla diskutována možnost aktualizace zadávacích podmínek tak, aby zhotovitel nenakupoval odpad, stanovit postup, jak by se povedlo docílit selektivního frézování v závislosti použití daného materiálu zpět do konkrétních vrstev. Dále si skupina dala za úkol prověřit možnost urychlení procesu schvalování obaloven pro možnost zpracování materiálů ZAS T3. Tato témata budou předmětem dalších jednání. Ing. Svoboda prezentoval připravované revize norem. Nedaří se tak rychle zpracovávat normy především v oblasti projektování a navrhování.

Činnost týmu č. 6 pro asfaltové technologie za horka prezentoval jeho vedoucí Ing. Petr Bureš, zprávu o činnosti týmu č. 8 pro cementobetonový kryt a podkladní vrstvy přednesl vedoucí týmu Ing. František Niebauer a o náplni činnosti nového týmu č. 12 pro digitalizaci informoval vedoucí týmu Martin Sklenář.

Ze vzdělávacích akcí Ing. Svoboda upozornil na konferenci Asfaltové vozovky, která se uskuteční ve dnech 25. – 26. 11. 2025 tradičně v KD Metropol v Českých Budějovicích, a na konferenci Digitalizace v dopravním stavitelství, která je připravována na 21. 10. 2025. Uskuteční se hybridně v Praze. Generálním partnerem je SUDOP GROUP a.s.

Ing. Lenka Hamplová informovala, že na přípravě Nařízení vlády ke strategickým ložiskům Ministerstvo dopravy spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu, v jehož gesci problematika je. Není jasné, zda tato vláda ještě stihne projednat. K PPP D35 Ing. Hamplová uvedla, že probíhá soutěžní dialog se 4 uskupeními, uskutečnilo se třetí kolo, další jednání se budou věnovat BIM a tunelům. Do konce roku by měla být jednání ukončena, začátkem roku bude zpracována zadávací dokumentace a koncem 1Q/2026 by mohly být podávány nabídky. Je možné, že stavba bude zahájena již v roce 2026. Vláda schválila studii proveditelnosti na stavby středočeská D3 a chybějící části D55. Silniční okruh kolem Prahy nevyšel jako stavba způsobilá pro PPP. Ing. Hamplová se vyjádřila k problematice zákona o lobbingu s tím, že jeho dopad je prakticky nulový. Vztahuje se pouze na legislativní materiály, kdy se v důvodové zprávě uvede organizace a osoby, které materiál připomínkují. Ing. Hamplová informovala, že rozpočet SFDI byl výborem SFDI schválen s předpokládanými výdaji ve výši 187 mld. Kč, v příjmech chybí cca 40 mld. Kč. Přesto bude odeslán na vládu a bude projednáván s návrhem státního rozpočtu. Budou hledány cesty, jak oněch 40 mld. Kč do rozpočtu dodat. Jedná se, zda by bylo možné využít instrument Evropská komise, úvěr pro obranné výdaje, výstavba dopravní infrastruktury by mohla tyto podmínky splňoval (uvažuje se o D11).

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem konstatoval, že rozpočet na rok 2026 je vzhledem k nadcházejícím volbám nejistý.  Dále pak okomentoval rozpočet v roce 2025. Upravený rozpočet ve výši 171,2 mld. Kč (schválený 160,3 mld. Kč), z toho národní zdroje 137,8 mld. Kč a EU zdroje 33,4 mld. Kč. Rozdělení výdajů: investice 117,2 mld. Kč a neinvestice 54 mld. Kč. Rozpočet pro ŘSD je ve výši 80,657 mld. Kč, upravený 81,323 mld. Kč (z toho 60,222 mld. Kč národní zdroje a 20,435 zdroje EU), bude koncem roku ještě navýšen o cca 1 mld. Kč, pro SŽ je ve výši 62,741 mld. Kč, upravený ve výši 69,455 mld. Kč (z toho 49,837 mld. Kč národní zdroje a 12,904 zdroje EU). Výdaje ŘSD z 81,323 mld. Kč: neinvestice 26,070 mld. Kč (32 %) a investice 55,253 mld. Kč (68 %). Financování silnic II. a III. třídy v roce 2025 je ve výši 2 mld. Kč (včetně převodů a dalších zdrojů je to 5,894 mld. Kč), od r. 2015 je to celkem 41,736 mld. Kč. Ing. Hořelica informoval, že resortní organizace ve spolupráci se SFDI a ČAS pokračují práce na Datovém standardu (DS) pro silniční a železniční stavby verze 7. Byly vyřešeny duplicity, odstraněny rozdíly v požadavcích na data pro silniční a pro železniční stavby bude dokončeno 12/2025. Ve spolupráci s ČAS dochází k provázání na aktuální verzi IFC (tj. verze 4.3.2). Připravuje se další nadstavba investorských organizací (doplnění číselníků). Ing. Hořelica informoval, že se připravuje vyhláška k zákonu č. 330/2025 Sb., o BIM, v kompetenci Agentury ČAS, probíhá diskuse s resortem dopravy i zhotovitelskou sférou. Vyhláška stanoví podrobnosti obsahu a pravidla pro tvorbu informačního modelu stavby, obsah, rozsah a strukturu informačního kontejneru pro jednotlivé účely, požadavky na obsah a tvorbu datového standardu stavby a podrobné požadavky na společné datové prostředí. Proběhla novela zákona č. 104/2000 Sb., o SFDI, s účinností od 1. 7. 2025, která umožňuje: rozšíření PPP také na železnici a významné vodní cesty, financování veřejně přístupných dobíjecích nebo vodíkových stanic, rozšíření příjmů SFDI o zápůjčky, odstranění definice příjemce finančních prostředků z rozpočtu SFDI, bezúplatné zákonné ručení státu za úvěry a zápůjčky přijaté SFDI na financování nebo předfinancování akcí. Ing. Hořelica okomentoval stav zpracovávaných aktualizací následujících metodik: Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek – probíhá příprava podkladů u investorů, Metodika pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení – ŘSD zpracovalo návrh revize, proběhlo interní posouzení a dne 7. 10. 2025 proběhne projednání, následně bude zasláno SVS k připomínkám, Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek –  proběhlo vypořádání připomínek SVS, alternativní návrhy SVS se interně diskutují (ne všechny připomínky SVS jsou akceptovatelné), následně bude vypracována reakce a proběhne jednání, Metodika měření (zajišťuje ŘSD s externím dodavatelem) –  ŘSD připravilo vypořádání připomínek SVS, zasláno vypořádání připomínek a proběhne jednání.

Ing. Radek Mátl úvodem promítl mapku s přehledem běžících staveb (275,7 km, z toho 200,8 km dálnic), na další mapce byly prezentovány stavby zahájené a plánované k zahájení v roce 2025 a stavby plánované letos ke zprovoznění (95,6 km).  Dále Ing. Mátl představil přehled významných staveb, u kterých bude v roce 2025 zahájena soutěž na zhotovitele. K problematice odkupu vytěženého materiálu na stavbách ŘSD Ing. Mátl uvedl, že pracovní skupina ŘSD – SVS na posledním jednání dne 15. 9. 2025 projednala úkoly, které si vytyčila: legislativní problematiku (TP 87, 210, 92), revizi směrnice o výkupu materiálů, úpravy zadávacích podmínek staveb ŘSD a nutnost vytvoření vyhlášek k tzv. kritériím konce odpadu. K novým hodnotícím kritériím Ing. Mátl uvedl, že ŘSD připravilo dílčí hodnotící kritérium „Technologie a vybavení“, které má přímý vliv na zvýšení kvality nebo environmentální přínos. Mezi sub-kritéria bylo zařazeno použití nízkoteplotní asfaltové směsi, tepelně izolované korby, Digitální model terénu (DMT) pro 3D navádění frézy a finišeru nebo množství použitého R-materiálu. V 06/2025 proběhla předběžná tržní konzultace a Ing. Mátl představil první zakázky, které budou v letošním roce s novými kritérii soutěženy, týká se zejména oprav a rekonstrukcí. Dalším prezentovaným bodem byly metodiky SFDI. Ing. Mátl uvedl, že cílem aktualizace Metodiky pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení je zjednodušit prokazování nákladů, protože současná administrativa s vyčíslováním je velmi náročná. K Metodice pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek podle FIDIC uvedl, že je nedořešené koncepční zpřesnění oceňování dle Pod-čl. 12.3 a připravuje se nastavení jednoznačných pravidel. Ostatní metodiky byly prezentovány v rámci příspěvku Ing. Hořelici. Ing. Mátl shrnul vývoj a přístup ŘSD k vydání NV ke strategickým ložiskům. Studie byla dokončena, ŘSD dále problematiku sleduje a je v případě potřeby připraveno spolupracovat. V mezidobí MŽP zadalo studii „Studie výběru ložisek stavebních surovin pro jejich určení ložisky strategického významu s podrobným odůvodněním ve smyslu liniového zákona č. 416/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů“, která navazuje na dříve zpracované studie a stanovuje 48 výhradních ložisek, u kterých je potřeba v závislosti na zákonu č. 416/2009 Sb. povolit těžbu kameniva. Po zpracování byla studie předložena na vládu k projednání. 

Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast a pozval na příští zasedání správní rady, na kterém proběhnou volby do předsednictva SVS a uskuteční se dne 10. 12. 2025.

Zpracovala:
Ing. Radka Knottová