Informace z okolních zemí

Stavebnictví stojí před velkým paradoxem – i přes rostoucí nároky na efektivitu a udržitelný rozvoj stagnuje, nebo i klesá produktivita, a to zejména v tradičně konzervativním silničním stavitelství. Zatímco v jiných odvětvích výzkum a vývoj vedly ke zvýšení výkonnosti, ve stavebnictví chybí strukturované cesty pro převedení výsledků výzkumu do praktického užívání. Problém jsou nejen překážky mnohdy formálního rázu, které jsou způsobené velkou mírou byrokracie v důsledku prokázat efektivní vynakládání veřejných finančních prostředků, ale i rozporem mezi doloženým technickým řešením a zpracováním technických předpisů. Řešením by mohl být systém hodnocení inovativní vyzrálosti technického řešení např. na bázi tzv. Základní úrovně technické vyzrálosti (Basic Technology Readiness Level – TRL). Jak ukazují příklady ze zahraničí, systém umožňuje technologickou kontrolu a současně integruje příslušné technické předpisy používané na trhu.

Systém pracuje v různých stupních a u využívá např. následující odstupňování:

TRL 6 (pokusný úsek na veřejné silniční síti)

TRL 7 (úspěšné odzkoušení vč. následné kontroly po 5 letech provozu)

TRL 8 (doklad o výkonnosti a provozuschopnosti ne veřejné komunikaci)

TRL 9 (schválený doklad o technické zralosti v důsledku opakovaného používání na veřejné silniční síti)

Stávající postupy v řadě zemí spíše komplikují zavádění inovativních řešení do praxe. Už v prvopočátku jsou zpravidla kladeny překážky při zajišťování zkušebních úseků – pokud už zadavatel souhlasí se zkušebním úsekem, požaduje zpravidla i v takovém případě standardní záruku. Dalším problémem je dlouhodobé sledování, které se ve snaze docílit rychlého výsledku a tím „snížit náklady“ často redukuje na několik měsíců. Tato doba však v žádném případě neumožní sledovat chování za různých variabilních podmínek (klima, doprava atd.). Důsledkem je pak buď rychlé odsouzení navrhované inovace nebo naopak její překotné zavedení do běžného užívání, které někdy vede v průběhu několika let ke zklamání a nárůstu nákladů. Tento postup se týká paralelně i zpracování příslušných technických předpisů, kde mnohdy nejsou k dispozici dostatečná data.

Změna systému hodnocení je tedy nezbytná, pokud máme zajistit technický rozvoj v oblasti silničního stavitelství a zajistit, aby silniční síť odpovídala požadavkům, které jsou na ní kladeny jak z hlediska její odolnosti a dlouhodobé životnosti, tak i z hlediska komfortu a bezpečnosti dopravy. Je to i cesta, jak skutečně efektivně vynakládat veřejné finanční prostředky.


Zdroj: Straße und Autobahn 7/2025
Zpracoval: Ing. Václav Valentin