Informace z okolních zemí
Rozhodnutí Evropského soudního dvoru ze 17. 11. 2022 posuzovalo postup společnosti PORR Bau GmbH při využití vybouraného materiálu. Společnost na základě požadavku rakouských zemědělců provedla úpravu hospodářských ploch a pro tento účel využila vybouraný nekontaminovaný materiál, který odpovídal nejvyšší rakouské kvalitativní třídě A z jiné vhodné stavby. Materiál byl předem ověřen, přímo využit a plně odpovídal požadavkům na rekultivaci, kterou požadovali zemědělci. Příslušný úřad však zatřídil vybouraný materiál jako odpad, zejména proto, že nebyla dodržena některá formální kritéria. Evropský soudní dvůr rozhodl, že se nejednalo o odpad, ale o vedlejší produkt a současně nebyla doložena žádná snaha o účelové zbavení se nevhodného materiálu.
Výsledek ukázal, že zhotovitel může včasnými zkouškami a organizačními opatřeními zajistit, aby vybouraný materiál byl využit plně v souladu s požadovanými ekologickými požadavky. Včasné posouzení s plánovaným následným využitím je tak dostačující, aby vybouraný materiál nebyl zatříděn jako odpad podle platných předpisů.
Toto rozhodnutí Evropského soudního dvora lze plně přenést i do oblasti vybouraných asfaltových směsí, takže vybouraná asfaltová směs může být zatříděna do třídy A jako vedlejší produkt. Tím nevzniká žádná další potřeba dalších operací typických pro odpad. Tzn., že pokud je vybouraná asfaltová směs zatříděna jako odpad, může být toto zatřídění změněno na základě včasně provedených analýz a zajištění bezpečného znovupoužití.
Směsi s příměsí dehtu nebo jiných nebezpečných látek podle třídy B nebo C pochopitelně vyžadují následné termické úpravy a nemohou tedy být zatříděny jako vedlejší produkt nebo využity přímo na stavbě.
Je zřejmé, že kromě ekologických a zdravotních aspektů se problematika recyklace obdobně jako řada technických předpisů přesouvá stále více do oblasti právních vysvětlivek. Platné vyhlášky v řadě zemí jsou natolik komplikované a zdravým rozumem značně nepochopitelné a vysvětlování se přesouvá z technické (a tedy výsledky zkoušek doložitelné) roviny na rovinu úřednickou a právní.
Zdroj: Straße und Autobahn 7/2025
Zpracoval: Ing. Jan Valentin