Čtyřicáté osmé jednání týmu č. 8 Sdružení pro výstavbu silnic se konalo dne 23. 6. 2025 v Hradci Králové, Resslova 956/13, pod záštitou společnosti M – SILNICE a.s. Jednání bylo prezenčně přítomno 21 účastníků, 7 účastníků bylo přihlášeno online, 13 členů se nezúčastnilo a 5 členů se omluvilo.

Na úvod jednání týmu přivítal všechny přítomné předseda týmu Ing. František Niebauer. Poděkoval přítomnému zástupci společnosti M – SILNICE a.s., Lukáši Maškovi, za poskytnutí místa pro jednání týmu.


Informace ze Sdružení pro výstavbu silnic

Ing. Petr Svoboda (jednatel Sdružení) seznámil přítomné s činností Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) za uplynulé období od konání minulého týmu a zrekapituloval nejdůležitější aktivity. Podrobný výčet informací jsou uváděny v jiné části zpravodaje, nebo jsou přímo předávány všem členům prostřednictvím pravidelných informací pro členy.


Evropské a české normy pro stavbu vozovek, předpisy státní majetkové správy (TKP, TP, …)

Standardním nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.

Ing. Marie Birnbaumová přítomné informovala o činnosti ve WG 3 za poslední období od minulého týmu a přehledně prezentovala aktuální stav norem této pracovní skupiny.

K 1. 5. 2025 vstoupily v platnost překlady základních norem:

  • ČSN EN 13877-1 Cementobetonové kryty – Část 1: Materiály
  • ČSN EN 13877-2 Cementobetonové kryty – Část 2: Funkční požadavky

a ke stejnému datu byla vydána aktualizovaná

  • ČSN 73 6123-1 Stavba vozovek – Cementobetonové kryty – Část 1: Provádění a kontrola shody.

ČSN EN 13877-3 Cementobetonové kryty – Část 3: Specifikace pro kluzné trny – (platná od 2006) návrh aktualizovaného znění EN 13877-3 je připraven také (vyjádření Rozhodnutím 26/2021), je ve stadiu „wait and see“. Členové WG3 se domnívají, že harmonizovaná norma není potřeba.

Vznikla diskuse o možné deharmonizaci norem CEN/TC 227/WG3, které jsou v současné době harmonizované (např. EN 13877-3 a specifikace pro zálivky). Pokud by se to dalo efektivně realizovat, je třeba zvážit důsledky: žádné označení CE pro uvádění výrobků na trh, žádné c-PCR, žádné požadavky na uvolňování nebezpečných látek atd. V každém případě, pokud má být v tomto ohledu předložen návrh, bude nutné řádné odůvodnění deharmonizace a interní hlasování ve výboru (CIB) v rámci TC 227.

I přes schválení členy TC 227 by návrh projednala příslušná pracovní skupina pro acquis CPR, která by jej mohla zamítnout.

Pokud se jedná o normy skupiny TG3 (zálivky a těsnění spár), někteří členové TG3 se domnívají, že harmonizace je vhodnější.

Zkušební normy pro cementobetonové kryty:

Jsou připravena konečná znění revidovaných následujících zkušebních norem:

  • EN13863-1 Cementobetonové kryty – Část 1: Zkušební metoda pro stanovení tloušťky cementobetonového krytu měřením na místě – (platná od 2005). Práce v TG je dokončena. Konečný návrh je téměř připraven, i když je zapotřebí další práce. NWI lze vyžádat.
  • EN13863-2 Zkušební metoda pro stanovení spojení mezi dvěma vrstvami – (platná od 2005). Práce v TG je dokončena, i když byly vzneseny obavy ohledně použití této normy na trhu. Konzultace v rámci WG3 se považuje za nezbytnou k prozkoumání použití a zájmu na národní úrovni. 
  • EN 13863-3 Zkušební metody pro stanovení tloušťky cementobetonového krytu na vývrtech – (platná od 2005). Práce je dokončena. Konečný návrh bude zaslán sekretariátu WG3. Lze vyžádat NWI.
  • EN13863-4 Zkušební metoda pro stanovení odolnosti proti opotřebení při používání pneumatik s hroty – (platná od 2012). Práce je dokončena. Konečný návrh bude zaslán sekretariátu WG3. Lze vyžádat NWI.


Nové zkušební normy

V současné době probíhá připomínkové řízení překladů nových zkušebních norem

  • ČSN EN 13863-5 Stanovení kontaktního napětí kluzných trnů používaných v cementobetonových krytech
  • ČSN EN 13863-6 Stanovení pevnosti v tahu na válcových kotoučích (discích)

Zkušební normy pro zálivky za studena a za tepla:

Ve WG 3 probíhá pravidelná revize zkušebních norem pro zálivky za horka a za studena:

  • ČSN EN 13880-3 Zálivky za horka – Část 3: Zkušební metoda pro stanovení penetrace a pružné regenerace (resilience) a ČSN EN 13880-4 Zálivky za horka – Část 4: Zkušební metoda pro stanovení tepelné stálosti – Změna hodnoty penetrace, k 23. 5. 2024 proběhlo stadium FV (formální hlasování), převzaty do ČSN vyhlášením (v angličtině 11/2024) s platností od 1. 12. 2024.
  • ČSN EN 13880-5 Zálivky za horka – Část 5: Zkušební metoda pro stanovení odolnosti proti tečení, k 1. 7. 2024 převzata do ČSN vyhlášením.
  • ČSN EN 14187-5 Zálivky za studena – Část 5: Zkušební metoda pro stanovení odolnosti proti hydrolýze, ČSN EN 14187-7 Zálivky za studena – Část 7: Zkušební metoda pro stanovení odolnosti proti působení plamene a ČSN EN 14187-9 Zálivky za studena – Zkušební metody – Část 9: Funkční zkouška zálivek – ke 2. 9. 2024 jsme hlasovali o zahájení další revize.

Dále Ing. Marie Birnbaumová nás seznámila se stavem revize TKP 6 Cementobetonový kryt – návrh revidovaného znění je již připraven, ale došlo ke zpoždění čekáním na připomínky provozního úseku ŘSD. Po skončení jednání týmu zaslal provozní úsek své připomínky oddělení technického rozvoje ÚKKS a zpracovateli revize TKP 6 k dalšímu zpracování a projednání v rámci TRR.

Revize TKP 18 – bylo vydáno v červnu 2025, s účinností od 1. 8. 2025.

Pro připomenutí uvádím proces „inspekcí betonáren“, který již probíhá následovně:

  • první inspekcí je míněno v souladu s NV č. 163/2002 Sb. provedení posouzení systému řízení výroby (SŘV) u výrobce autorizovanou osobou a dále provádění dohledu nad jeho fungováním v souladu s ustanovením kap. 9 ČSN EN 206+A2 a kap. 9 ČSN P 73 2404. Výstupem je Certifikát systému řízení výroby, jehož platnost je potvrzována prováděním dohledu nad fungováním SŘV v intervalu 1 x 12 měsíců – jedná se zákonný požadavek,
  • druhou inspekci si provádí výrobce betonu sám v rozsahu uvedeném v příloze 11 TKP 18 (jedná se o plnění požadavků výrobce betonu v rozsahu SŘV) v intervalu 5 až 7 měsíců od inspekce provedené autorizovanou osobou. Výstupem z této inspekce je zpráva výrobce betonu, která potvrdí, že betonárna splňuje všechny body uvedené v příloze 11 TKP 18. Inspekce musí být provedena a zpráva podepsána osobou pověřenou odpovědným zástupcem výrobce betonu. Zpráva bude na vyžádání Objednatele/Správce stavby předložena – jedná se o samokontrolu výrobcem,
  • na základě výsledku inspekce betonárny pracovníky ŘSD provedené podle zásad stanovených v příloze P11 TKP 18 je betonárna ze strany ŘSD schválena pro výrobu a dodávky betonu na stavby ŘSD. Četnost prohlídky betonárny je 1 x za 3 roky, a to po předložení platného Certifikátu systému managementu kvality podle ČSN EN ISO 9001 se zohledněním požadavků Metodického pokynu Systému jakosti (MP SJ-PK) v oboru pozemních komunikací vyhlášeném MD ČR Část II/4: Provádění silničních a stavebních prací. Na vyžádání Objednatele/Správce stavby předloží betonárna výsledky zkoušek provedených podle ČSN EN 206 a ČSN P 73 2404.

Ing. Josef Stryk nám představil prezentaci k revizím dvou technických podmínek:

  • TP 62 Katalog poruch vozovek s cementobetonovým krytem,
  • TP 92 Navrhování údržby a oprav vozovek

V závěru prezentace uvedl následující informace:

  • revize obou předpisů proběhla po 15 letech
  • byly do ní zařazeny aktuální poznatky a novinky a odkazy na normy/předpisy
  • rekonstrukce vozovky se řídí TP 170: Navrhování vozovek pozemních komunikací
  • TP 62 a TP 92 platí pro vozovky s cementobetonovým krytem a mají obdobu v TP 82 a TP 87 pro vozovky s asfaltovým krytem
  • revize TP 62 a TP 92 je ve finální fázi, po schválení budou oba předpisy přístupné na webu: pjpk.rsd.cz

Aktuální informace z pracovní skupiny WG4 podal Ing. Jan Zajíček a informoval nás o aktuálním stavu v této oblasti a konstatoval, že se od posledního jednání našeho týmu nic nezměnilo.

Dále nás Ing. Jan Zajíček seznámil s přípravou revize ČSN 73 6126-1 Stavba vozovek – Nestmelené vrstvy – Část 1: Provádění a kontrola shody. Představil nám své náměty na revizi. Práce na revizi bude zahájena v rámci NAT WG4 ve složení: Ing. Zajíček, doc. Ing. Stehlík, Ph.D., Ing. Dušek, Milan Beck, Ing. Birnbaumová, Ing. Hauser, Ing. Svoboda.

Doc. Ing. Dušan Stehlík, Ph.D. nás informoval o chystané tvorbě normy na podkladní vrstvy železničního spodku. Tato problematika na první pohled zcela nesouvisí s naším týmem, ale zdání klame. Výrobci kameniva vyrábí různé druhy štěrkodrtí a jednou z nich je také štěrkodrť pro konstrukční a podkladní vrstvy tělesa železničního spodku, tzv. 0/32 kv, 0/63 kv a je vyráběna podle předpisu OTP (obecné technické podmínky).

Jelikož jsou OTP jen resortním předpisem Správy železnic, musí si výrobci nechat zpracovat STO (stavební technické osvědčení) a poté nechat posoudit podle § 5 NV 163/2002 Sb. autorizovanou osobou. Tento postup je zcela zbytečně komplikovaný a neúměrně zatěžuje výrobce kameniva v porovnání s posouzením kameniva pro kolejové lože podle EN 13450:2002/AC:2004 Kamenivo pro kolejové lože, kde je uplatňován systém pro posuzování shody 2+ podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR), což je ekvivalent českého systému § 6.

Prvním krokem ke zjednodušení celého systému bez dopadu do samotné kvality je zpracování ČSN, která nahradí OTP a nebude již potřeba zpracovávat STO.

Dalším krokem bude přesun výrobku z § 5 do § 6, což bude odpovídat evropskému systému 2 + výrobku. Tato změna vyžaduje změnu př. č. 2 NV 163/2002 Sb., což bylo již v minulosti projednáno, ale už to bohužel opakovaně neprošlo schválením. Projednání přílohy 2 si vzalo do gesce MPO, ale bohužel (nejspíše vzhledem k obavě z náročnosti projednávání) nepředložilo revizi NV č. 163/2002 Sb. do mezirezortního řízení.

Stav revize normy ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech představil Ing. Jan Zajíček – revize je hotová a čeká na poslední úpravy. V závislosti na tom, jestli se bude jednat pouze o administrativní nebo i technické úpravy, bude zváženo, jestli bude finální znění normy posláno připomínkujícím k vyjádření.


Technologické novinky, zajímavosti, vzdělávací akce, exkurze

Zástupci zhotovitelů se podělili s prvními zkušenostmi z pokládek Cementobetonových krytů s portlandskými struskovými cementy (EUROVIA CZ – Ing. Dolan, Skanska – Ladislav Vysloužil, MI Roads – Ing. Růžička, STRABAG – Ing. Kubala).

Všichni se shodli na časovém posunu začátku kartáčování a řezání spár v řádu hodin, který samozřejmě závisí na povětrnostních podmínkách dané konkrétní pokládky. Dalším významným faktorem je možnost bezpečného vpuštění zejména těžké staveništní dopravy na nově položený CB kryt s časovým odstupem v řádu dnů. Toto technologické opatření má velký vliv na kvalitu CB krytu v budoucnosti, vč. jeho životnosti.

Ladislav Vysloužil představil prezentaci, která se zabývala dodatečnými laboratorními zkouškami a porovnání cementů CEM I (sc) vs. CEM II/A-S.

Byl představen „Výzkumný program DOPRAVA 2020+“ – Vývoj nízkouhlíkových trvanlivých cementobetonových krytů vozovek.

Účastníci projektu: Výzkumný ústav maltovin Praha s.r.o., Vysoké učení technické v Brně, Skanska a.s.

Mimo jiné uvádím informaci z měření nárustu pevnosti v betonu (na 25 MPa), kde rozdíl mezi dvěma měřícími místy, které jedno bylo ve stínu pod mostem a druhé na slunci, byl 34 hodin, což v rámci výstavby není zanedbatelné a je zapotřebí tyto místní podmínky brát v úvahu, zejména ve vztahu k pomalejším nárustům pevnosti.

Závěrečné sdělení projektu bylo následující:

  • ve většině zemí Evropy je používání směsných cementů běžné
  • počítat s prodloužením všech technologických kroků
  • pohlídat těžkou staveništní dopravu
  • s pomalým cementem uvažovat v HMG výstavby i při podávání CN

Ing. Jiří Klepáč využil zúčastněné zhotovitele k brainstormingu ke dvěma tématům problematiky detailů CB krytu:

  • geodrén a geotextilie – odvodnění SC,
  • zálivky x těsnící profily

Geotextile se používá jen při opravách CB krytu, na nový CB kryt se nepoužívá, tam jsou využívány geodrény. Většina zástupců zhotovitelů se shodla, že s geodrény nemají problém.

Ohledně zálivek x těsnící profily už taková shoda není a zásadním problémem je nastavení záruk na CB kryt, kdy záruka na CB kryt převyšuje životnost zálivek a je nezbytné provést v rámci záruční doby jejich obnovu. Tento fakt komplikuje zadávání soutěží, kdy těsnění spár těsnícími profily není srovnatelné s prováděním zálivek.

Z toho jasně vyplývá, že investor si musí stanovit, kterou z výše uvedených technologií bude preferovat v dané soutěži a při výběru zálivky požadovat v rozpočtu zhotovitele transparentní položky na její obnovu. Nejedná se jen o náklady na provedení zálivek, ale zejména o vysoké náklady na DIO při její výměně během provozu, který bude muset být omezen.

Byly podány informace o odborných akcích letošního roku:

  • DOPRAVKO 2025 – soutěž pro studenty středních průmyslových škol stavebních,
  • Roadfest 2025 – dne 19. 9. 2025 v Brně, na SPŠ stavení, Kudelova 8,
  • Konference Asfaltové vozovky AV´25 – ve dnech 25. – 26. 11. 2025 v Českých Budějovicích.

V rámci diskuze, která samozřejmě probíhala během celého týmu, bylo zmíněno následující:

  • Ing. Škoda zmínil nutnost větší propagace technologie CB krytu u všech potencionálních investorů (kraje, SÚS, města, obce, …) prostřednictvím SVS v rámci celé ČR. Jedná se o výstavbu zastávek MHD, cyklostezek, kruhových objezdů, městských komunikací v místech, kde jsou vyřešeny inženýrské sítě (nejlépe kolektory), …

Všichni přítomní se shodli na propagaci CB krytů napříč investory, její řešení jednotnou formu a zvyšování povědomí o výhodách a možnostech návrhů CB krytů, včetně cílových skupin, na které se zaměřit (investor, projektant, aj.)

Závěrem zbývá jen poděkovat jménem Sdružení pro výstavbu silnic společnosti M – SILNICE a.s., která zajistila místo pro jednání týmu a bohaté pohoštění.

Termín další porady je naplánován na podzim 2025.


Zpracoval: Ing. Ivo Dušek