Jednání správní rady dne 18. 6. 2025 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady a oznámil účast hostů správní rady. Pozvání přijali generální ředitel ŘSD Ing. Radek Mátl a ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica. Vrchní ředitelka sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Ing. Lenka Hamplová se z jednání omluvila.
Ing. Petr Laušman informoval, že o vstup do Sdružení požádala společnost SUDOP GROUP a.s. Společnost splnila všechny náležitosti, aby se mohla stát řádným členem Sdružení a byla jednomyslně přijata za člena Sdružení.
Ing. Laušman informoval, že zákon o regulaci lobbování byl schválen s účinností od 1. 7. 2025. Lobbovaným je kromě politiků zástupce správních úřadů ve státní službě v pozici ředitel odboru a výše. Do definice lobbisty spadají i svazy, komory a spolky, které zastupují podnikatelský sektor. Oprávnění lobbovat vzniká zápisem v registru. Lobbovací období je vždy pololetí, poté do měsíce je lobbista povinen uložit do registru prohlášení o lobbistických kontaktech a cíli lobbování (identifikace lobbovaného, u kterého lobboval; identifikace fyzické osoby, jejímž prostřednictvím lobbista lobboval; identifikace osoby, v jejímž zájmu lobbista lobboval).
Ing. Petr Svoboda informoval o aktuálně řešených nejdůležitějších technických normách, projednána byla norma ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech PK a také norma ČSN 73 6122 Stavba vozovek. Lité asfalty. Připravuje se návrh revize normy ČSN 73 7507 Projektování tunelů pozemních komunikací a 73 6201 Projektování mostních objektů. Připravuje se revize normy ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací. Ing. Svoboda představil technické předpisy SJ PK řešené v roce 2025.
Dne 19. 9. 2025 se bude konat v Brně RoadFest spolu s oslavami 140. let od založení SPŠ stavební v Brně. Ze vzdělávacích akcí Ing. Svoboda upozornil na konferenci Asfaltové vozovky, která se uskuteční ve dnech 25. – 26. 11. 2025 tradičně v KD Metropol v Českých Budějovicích, a na konferenci Digitalizace v dopravním stavitelství, která je připravována na 21. 10. 2025. Na Silniční konferenci Sdružení tradičně připravuje odborný blok.
Činnost týmu č. 3 pro jakost prezentoval jeho vedoucí Ing. Stanislav Bedřich, zprávu o činnosti týmu č. 9 pro kamenivo přednesl tajemník týmu Ing. Petr Svoboda a vedoucí týmu doc. Ing. Jan Valentin, Ph.D., informoval o náplni činnosti týmu č. 10 pro ŽP.
Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem promítl financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001–2024, celkem bylo vynaloženo 1 882 mld. Kč. Dále Ing. Hořelica okomentoval plnění rozpočtu v roce 2025. Upravený rozpočet ve výši 170 mld. Kč (schválený 160,3 mld. Kč), aktuální čerpání je ve výši 58,6 mld. Kč (34,5 %), vyšší čerpání v porovnání s rokem 2024 ve stejném období o 3,8 mld. Kč. Uvolněno: investiční výdaje ve výši 37,6 mld. Kč a neinvestiční výdaje ve výši 21 mld. Kč. Z toho pro ŘSD z 81,323 mld. Kč uvolněno 31,591 mld. Kč (38,85 %), SŽ z 67,510 mld. Kč čerpáno 23,898 mld. Kč (35,40 %). Rozpočet SFDI byl navýšen celkem o cca 10 mld. Kč v důsledku převodu z roku 2024, povodní, oprav a rekonstrukcí silnic II. a III. třídy a refundací. Financování silnic II. a III. třídy v roce 2025 je ve výši 2 mld. Kč.
Ing. Hořelica informoval, že byl Centrální komisí Ministerstva dopravy schválen Datový standard (DS) pro silniční a železniční stavby verze 6.1. Aktualizace vycházela ze zkušeností z realizovaných projektů a připomínek osob, které s DS pracovaly. Byly odstraněny dílčí nedostatky a byl doplněn poslední stupeň přípravy staveb – skutečné provedení staveb. Ing. Hořelica popsal přetrvávající připomínkované nedostatky, které budou v další verzi 7.0 řešeny: formát DS SFDI – xls forma (verze 6.1 bude importována do databáze a prohlížečky agentury ČAS, verze 7.0 bude již obsažena v databázi a prohlížečce agentury ČAS), vazba na IFC 4.3 (verze 7.0 bude vázána na IFC 4.3 – aktuálně podpořeno i úpravou ZOP RED FIDIC – příloha BIM protokol). Investorské organizace převezmou garanci obsahu a SFDI zajistí oponenturu úprav a předloží do schvalovacího procesu.
Ing. Hořelica s doplněním Ing. Mátla okomentovali stav zpracovávaných aktualizací následujících metodik: Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek podle FIDIC – probíhá zpracování na úrovni MD, SFDI, ŘSD a SŽ, aktuálně není dořešena problematika výkladu ustanovení Pod-čl. 12.3 Oceňování, pravděpodobně bude mít dopad i do ZOP. Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC – připomínky ze strany Sdružení byly uplatněny dne 16. 6. 2025. Metodika pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení – cílem revize je zpřehlednit výpočet finančních nároků a snížit tak administrativní zátěž, ŘSD připravuje podklady pro revizi. Metodika měření – koordinuje ŘSD a předalo návrh na SFDI k projednání se Sdružení.
Závěrem Ing. Hořelica informoval, že probíhá příprava rozpočtu SFDI na rok 2026 a střednědobý výhled na roky 2027 a 2028. Výchozí požadavky na rok 2026 jsou ve výši 190 mld. Kč, na rok 2027 ve výši 250 mld. Kč a na rok 2028 ve výši 323 mld. Kč. Je nutné navýšení příjmů SFDI. Aktuální informace je, že vláda schválila úvěr od Evropské investiční banky ve výši 10 mld. Kč na SOKP stavbu 511, částka ve výši 55 mld. Kč byla schválena pro SŽ.
Ing. Hořelica upozornil na novelu zákona o SFDI, která začne platit od 1. 7. 2025. Mezi důležité změny patří rozšíření finančních nástrojů SFDI (rozšiřuje možnosti získávat finanční prostředky, za závazky ručí stát, zavedení institutu zápůjčky) a nové možnosti využití prostředků SFDI.
Ing. Radek Mátl úvodem promítl mapku s přehledem běžících staveb (275 km, z toho 193,8 km dálnic), a představil přehled významných staveb, u kterých bude v roce 2025 zahájena soutěž na zhotovitele. Dále seznámil s významnými zakázkami na projektové práce a na technický dozor stavebníka, které budou zadány do konce roku 2025.
K novým hodnotícím kritériím Ing. Mátl uvedl, že ŘSD ve spolupráci se Sdružením připravilo dílčí hodnoticí kritérium „Technologie a vybavení“, které má přímý vliv na zvýšení kvality nebo environmentální přínos. Předběžná tržní konzultace byla zveřejněna na webových stránkách ŘSD, pilotní projekty budou zahájeny v průběhu léta. Ing. Mátl zdůraznil, že se jedná o formu hodnoticích kritérií, nikoli zadávací podmínky, a v pilotních zakázkách bude váha těchto kritérií ve výši do 5 %. Mezi sub-kritéria bylo zařazeno použití nízkoteplotní asfaltové směsi, tepelně izolované korby, Digitální model terénu (DMT) pro 3D navádění frézy a finišeru nebo množství použitého R-materiálu.
Ing. Mátl okomentoval přehled významných projektů Design&Build, v realizaci, i ty, které by se měly vypsat ještě v roce 2025. Upozornil, že na všech akcích se objevuje problém s přeskupením finančních milníků, z důvodu různých změn, ale v nových zakázkách je již ošetřeno.
Ing. Mátl informoval, že byla dokončena Studie dostupnosti kameniva pro plánované stavby železniční infrastruktury a stavby dálnic a silnic I. třídy. Ve studii je zahrnuta předpokládaná potřeba surovin pro realizaci staveb dopravní infrastruktury a součástí studie jsou uvedeny připravované projekty otvírky nových ložisek štěrkopísků a stavebního kamene. Z navržených opatření Ing. Mátl zdůraznil vytvoření katalogu možných dodavatelů s databází o složení portfolia a možnosti výroby a podílu jednotlivých frakcí v návaznosti na charakter ložiska, do budoucna zahrnout do systému i požadavky velkých developerských akcí a uvažovaných energetických staveb. Závěry studie lze využít při aktualizacích surovinových politik v krajích a jako podklad pro stanovení strategických ložisek ve smyslu zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury č. 416/2009 Sb. Ing. Mátl promítl grafy s životností disponibilních zásob na jednotlivých ložiskách štěrkopísků (pískovnách) a stavebního kamene (kamenolomech) v regionech ČR. Byl odeslán společný dopis ŘSD, SŽ a Těžební unie, jehož přílohou je samotná studie a nabádá ke svolání jednání na úrovni MD, MPO a MŽP k projednání dalšího postupu, ze strany MPO bylo přislíbeno se problematikou zabývat.
Problematiku odkupu vyzískaného materiálu na stavbách ŘSD řeší společná pracovní skupina ŘSD a Sdružení. Cílem je analýza využití materiálů a revize cen materiálů uvažovaných ze strany ŘSD k povinnému odkupu. ŘSD je aktivní při přípravě vyhlášky. Je kladen důraz na maximální opětovné využití již zabudovaných materiálů, na vysokou ekonomickou efektivitu, důsledné dodržování legislativy a úpravu oceňování a definice jednotlivých materiálů k odkupu, jasnější rozhraní mezi odpadem a opětovně využitelným materiálem. Mezi hlavní úkoly pracovní skupiny patří dokončení revizi TP 87, stanovení rozsahu potřebných zkoušek na diagnostiku, aktualizace zadávacích podmínek a prověření možnosti urychlení procesu schvalování obaloven pro možnost zpracování materiálů ZAS T3. Z jednání pracovní skupiny vyplynuly konkrétní úkoly i s termíny.
Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům správní rady za aktivní účast a pozval na příští zasedání správní rady, které se koná dne 24. 9. 2025.
Zpracovala: Ing. Radka Knottová