39. jednání týmu pro vzdělávání se uskutečnilo 12. 12. 2024 prezenčně a on-line. V úvodu tajemnice týmu Mgr. Eva Procházková přivítala účastníky jednání a seznámila je s připraveným programem.

Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení, informoval o činnosti Sdružení za poslední období. Shrnul nejdůležitější informace a aktivity z činnosti Sdružení za poslední období.

Ing. Pavel Ševčík (SPS) připomněl aktivity, které SPS v oblasti řemesel a technického vzdělávání dělá. Následně sdělil, že na základě průzkumu stavebního trhu pracuje ve stavebnictví 415 tisíc osob (ČSÚ 7/24), z toho 207 tisíc zaměstnanců ve firmách, 208 tisíc jako podnikatelé/OSVČ. v ČR nyní pracuje ve stavebnictví 76 tisíc cizinců, z toho 45 tisíc je jich z tzv. „třetích zemí“. Na základě usnesení PS RHSD 25. 9. 2023, bod 2.6 (Opatření na podporu středního odborného školství) provedlo SPS průzkum v rámci zaměstnanců firem. Zapojilo se 103 subjektů s počtem zaměstnanců 25 928. Anketa obsahovala 15 otázek (kvalitativních a kvantitativních). Zastoupení firem bylo dle počtu zaměstnanců: 34 % do 50 zaměstnanců, 49 % 50–250 zaměstnanců, 17 % nad 250 zaměstnanců. z ankety mj. vyplynulo, že 91 % stavebních firem hodnotí dostupnost kvalifikované síly jako špatnou nebo nedostatečnou. Situaci hodnotí malé firmy hůře než velké. 73 % stavebních firem pak hodnotí podporu státu a krajů rozvoje SOŠ jako špatnou nebo nedostatečnou. S tím souvisela další otázka: Jak by měl stát a kraj podporovat střední odborné školy? Na prvním místě se umístila kampaň na podporu technicky orientovaných oborů a řemesel, dále to byla polytechnická manuální příprava dětí již v základních školách a přímá podpora či daňové zvýhodnění zaměstnavatelů spolupracujících se školami. 79,5 % stavebních firem očekává mírný a výrazný růst počtu zaměstnanců. Je předpoklad, že v příštích pěti letech by měl počet zaměstnanců ve stavebnictví

Vzrůst z 207 tisíc na 218 tisíc (pouze u zaměstnavatelů, bez OSVČ). Co se týče potřeby zaměstnanců celkem (zaměstnanci a OSVČ) v příštích pěti letech, jedná se o 73 880 pracovníků. v dalších deseti letech toto číslo poroste. Dále srovnal poptávku vs. nabídku absolventů (poptávka bez podnikatelů/OSVČ, absolventi za rok 2023 dle ČSÚ). Ročně chybí zaměstnavatelům 865 absolventů učňovského školství, 1 635 absolventů maturitních oborů a 1 527 absolventů vysokých škol.

Na závěr srovnal počty studentů technických oborů na VŠ v České republice oproti předchozím letům. V roce 2001 byl podíl studentů technických oborů z celkového počtu VŠ studentů 25,1 %, v roce 2023 to bylo 12 %. Relativní pokles je více než dvojnásobný, absolutní pokles studentů –14 tisíc studentů.

Ing. Ševčík sdělil, že v otázce duálního vzdělávání se zatím průřezové řešení mezi MŠMT a zaměstnavateli nenašlo. U celoživotního vzdělávání, kde se jde zásadní cestou pravděpodobně MPSV vyčlení nějakou částku, která by šla na zástupce zaměstnavatelů, kde by převzali dílčí zodpovědnost za celoživotní vzdělávání. Je tedy projednávaná zásadní změna české legislativy a zákonů a rozpočtů této oblasti. Ministerstvo financí s těmito věcmi nesouhlasí; je to kuratela Hospodářské komory, která o tom jedná. Uvedl, že trendem ve společnosti je i změna profese, kdy např. magistři či IT ve středním věku si dodělávají kurzy (např. svářečské).

Doc. Ing. Ludvík Vébr, CSc. (ČVUT v Praze) se vyjádřil k avizovaným změnám na vysokých školách – formě 3 + 2. Preferoval by dvojkolejnost, bakaláři na některá studia a některá, aby byla VŠ jako v minulosti, a to v 5 nebo 6 let. Dnes bakalář nemá hluboké znalosti, nemůže se jít do velké odbornosti, následně pak v pokračování na magisterském studiu začínají opět některé obecné předměty znovu. V rámci akreditace lze o toto požádat, ale je třeba doložit, zda by byl tento systém lepší než předchozí, což je obtížné, ale hovoří pro něj zkušenost.

Vzhledem k úspěšným akcím ROAD FEST v roce 2024 (v Českých Budějovicích a Havlíčkově Brodě), kde byla jednak velká účast návštěvníků a zároveň měly obě velmi dobrý ohlas, by Sdružení rádo v akcích pokračovalo a v roce 2025 uspořádá akci v Brně 19. září 2025 spolu s oslavami 140. let od založení SPŠ stavební v Brně. Akce se bude konat před školou, kde bude uzavřena pro tento účel ulice a využit přilehlý park. Účast členských firem Sdružení tvoří nedílnou součást akce. Akce bude zaměřena především na žáky 7.–9. tříd základních škol, zúčastní se rovněž studenti SŠ.

Tamara Almeida, koordinátorka projektu StaGram za NCS 4.0, připravila výsledky prvního roku projektu Stavební gramotnost. Projekt sestává z prezentace o stavebnictví a workshopu. Workshop je směřován na 5.–7. třídu s cílem nadchnout děti pro stavebnictví, prezentace se zaměřují na 7.–9. třídu, s cílem studenty široce edukovat, a další prezentace na gymnázia, kde je prezentace podrobnější a může směřovat studenty při výběru dalšího studia. Přednáška ukazuje příběh, snaží se studenty vtáhnout, ptá se jich. Důležité je, že lektory projektu jsou studenti z vysokých škol ze stavebních oborů. Od září 2024 do konce prosince 2024 navštívili 68 škol, tzn. že program vidělo cca 2 400 studentů. Nově vytvořili tzv. Promítárnu – na youtube natáčejí s partnery cca 15minutová videa, kdy na stavbě představují profese, odborník povídá, jaká byla jeho cesta ke stavebnictví, jaká je jeho denní práce. Dále vytvořili leták pro kariérní poradce.

Ing. Svoboda připomněl, že Sdružení umožňuje svým firmám mít dotace pro vzdělávání svých zaměstnanců, a to v průběhu let 2024–2026 – Výzva 40 Společně za vzděláváním a do 2024–2025 DIGI výzva. Témat, ve kterých se zapojené firmy mohou vzdělávat, je široká škála. Firmy je mohou využít na základě svých potřeb a nejsou zatíženy administrací. Sdružení vypsalo školení Silniční akademie, do kterých se mohly firmy v rámci výzev zapojit. Aktuálně je do projektu V40 zapojeno 9 firem, do projektu V101 DIGI jsou zapojeny tři firmy. Sdružení spolupracuje s dodavatelem vzdělávání Profima, v případě zájmu se lze obrátit na Ing. Vrtělovou (renata.vrtelova@profima.cz), s níž se mohou firmy domluvit na svých potřebách v oblasti vzdělávání.

Mgr. Dagmar Šír (Konstrukce Media, s.r.o.) představila projekt, kterým se snaží reagovat na potřeby zaměstnavatelů v průmyslových odvětvích. Jedná se o platformu zaměřenou na inspiraci a podporu mladé generace při volbě profesí. Platforma by měla být mezioborová – aktuální fokus na technické profese, zahrnuje inovativní webový magazín, aktivní využití sociálních sítí, PR podporu inspirativních lidí, kteří budou tváří kampaně, spolupráci, provázanost a podporu projektů firem a škol. Primární cílovou skupinou jsou děti 12–18 let, sekundární rodiče, pedagogové a poradci.

Mgr. Procházková informovala o připravovaných akcích Sdružení pro rok 2025. Sdružení připravilo sedm kurzů Silniční akademie, které se budou konat v lednu až březnu 2025 (témata: Objektivní posuzování kvality / Diagnostický průzkum vozovek PK, Environmentální kontext výstavby vozovek, Speciální asfaltové směsi, Údržba a opravy vozovek, Podkladní vrstvy vozovek, Asfaltové směsi, Povrchové vlastnosti vozovek). Na tato školení mohou zapojené firmy do projektu V40 Vzdělávání zaměstnanců Sdružení pro výstavbu silnic přihlásit prostřednictvím dotace. Školení STEPS 18 Betonové konstrukce a CB kryty a školení STEPS 19 Vozovky na mostech a litý asfalt se budou konat v průběhu ledna a února 2025, a to v Praze, Brně, Vílanci u Jihlavy, Pardubicích a Ostravě. Další připravované akce jsou konference Projektování pozemních komunikací, která se bude konat 28. 5. 2025 v Praze, konference Digitalizace v dopravním stavitelství (21. 10. 2025, Praha, Nadace ABF) a konference Asfaltové vozovky, 25.–26. listopadu 2025 v Českých Budějovicích.

Ing. Svoboda připomněl soutěž o nejlepší projektovou dokumentaci DopravKo (svsweb.cz/dopravko)pro žáky 3. a 4. ročníků středních odborných škol se zaměřením na dopravní stavby, kterou vypisuje Sdružení. Do soutěže mohou být přihlášeny projektové dokumentace libovolné dopravní stavby v libovolném stupni projektové dokumentace. Studenti mohou získat hodnotné výhry a jejich práce budou zveřejněny na webu soutěže a představeny v květnu na konferenci Projektování pozemních komunikací. Stále je možné se zapojit.

Sdružení připravilo novou edukační hru se silniční tematikou určenou Začínám projektovat silnice pro děti ve věku 9–15 let, u které se studenti seznámí se stavbou silnic. Má dvě varianty – pro mladší a pro starší žáky. Hrát mohou vždy 4 žáci (nebo skupinka hráčů), délka je cca 20 minut. Žáci si vyberou barvu a na mapě pojíždí autíčky a zároveň plní úkoly uvedené na kartách, které je posouvají dál. Odpovídají nejen na otázky, ale také např. sestavují na mapě správnou křižovatku nebo přiřazují k řezu vyznačenému na mapě správný obrázek z legendy řezů nebo skládají model vrstev silnice. Využity jsou také 3D prvky.

Další porada týmu se bude konat na jaře 2025.


Zpracovala: Mgr. Eva Procházková