Zasedání správní rady dne 26. 3. 2025 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady, a oznámil účast hostů SR. Pozvání přijali vrchní ředitelka sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Ing. Lenka Hamplová, generální ředitel ŘSD Ing. Radek Mátl a ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica.

Ing. Laušman shrnul vývoj procesu tvorby revize ZOP FIDIC RED BOOK. Dne 1. 1. 2025 vstoupila v účinnost tato úprava smluvních ustanovení dle zkušeností z realizace staveb (u ŘSD beze změn u článků vztahujících se k digitalizaci, BIM Protokolu, CDE apod.). K doplnění principů BIM Protokolu a CDE do smluvních podmínek se uskutečnila řada jednání, jak interních, tak se zástupci MD, SFDI a investorů. Byl zpracován a projednán vzorový dokumentu BIM Protokolu na úrovni MD. Upravené ZOP FIDIC RED BOOK a BIM Protokolu bez jeho příloh byly projednány a předány ke schválení Centrální komisí MD tak, aby byly účinné od 1. 4. 2025. Přílohy BIM Protokolu byly již průběžně projednány (a ještě dále budou) jen na úrovni mezi SVS a ŘSD.

Ing. Svoboda doplnil informaci o problematiku dokládání PAU a zatřídění u nově zhotovené asfaltové směsi dle vyhlášky č. 283/2023 Sb. Dále informoval, že na žádost Sdružení přislíbil GŘ ŘSD personální i finanční podporu při aktualizaci důležitých norem. Dalším tématem, které je řešeno i v rámci EAPA, je problematika zápachu z obaloven asfaltových směsí.

Ing. Svoboda informoval o aktuálně řešených nejdůležitějších technických normách, především ČSN 73 6123 Stavba vozovek. Cementobetonové kryty, která byla dokončena a odevzdána Agentuře ČAS. Návazně by měla být schválena TKP kap. 6. Cementobetonový kryt. Projednávána je norma ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech PK a norma ČSN 73 6122 Stavba vozovek, Lité asfalty. Připravuje se návrh revize normy ČSN 73 7507 Projektování tunelů pozemních komunikací a 73 6201 Projektování mostních objektů. Ing. Svoboda prezentoval další technické normy a předpisy řešené v roce 2025.

V lednu a únoru 2025 se uskutečnila v 5 místech ČR školení STEPS 18 Betonové konstrukce a cementobetonový kryt a STEPS 19 Vozovky na mostech a litý asfalt, zúčastnilo se dohromady přes 700 osob a školení byla velmi dobře hodnocena. Od ledna do března 2025 se konaly kurzy Silniční akademie, počet účastníků byl celkem 440 osob.

Ing. Svoboda informoval o konferenci Projektování pozemních komunikací, která se uskuteční dne 28. 5. 2025. Program je připravený, záštitu udělil ministr dopravy Martin Kupka, který i v úvodu konference vystoupí. Na programu konference je i vyhlášení vítěze soutěže pro studenty středních průmyslových stavebních škol DopravKo, kterou Sdružení pořádá.

V roce 2025 se bude konat RoadFest v Brně spolu s oslavami 140. let od založení SPŠ stavební v Brně. Byla navázána spolupráce v rámci projektů zaměřených na mladou generaci, s Young roads a se StaGram.

Závěrem upozornil Ing. Svoboda na akce, které Sdružení pořádá ve spolupráci s Českou silniční společností – sympozium Sanace (3.–4. 6. 2025) a konference Digitalizace v dopravním stavitelství (21. 10. 2025).

Činnost týmu č. 1 pro legislativu prezentovala jeho vedoucí Ing. Marie Vebrová, zprávu o činnosti týmu č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze přednesl vedoucí týmu doc. Ing. Ondřej Dašek, Ph.D., a vedoucí týmu Ing. Lukáš Koubek informoval o náplni činnosti týmu č. 11 pro BOZP.

Ing. Lenka Hamplová potvrdila, že dne 25. 3. 2025 byly Centrální komisí MD schváleny ZOP FIDIC RED BOOK včetně BIM Protokolu ŘSD, byla snaha co nejvíce sladit podmínky ŘSD a SŽ. Ke zkušenostem s dálnicí D4 Ing. Hamplová uvedla, že dálnice je osazena úsekovým měřením, vysokorychlostní váhou a je pokryta kamerovým systémem, což umožňuje efektivní řešení kritických situací (např. uzavření dálnice při jízdě auta v protisměru). Platba za dostupnost je vždy ponížena o případné sankce (neuklizená mrtvá zvěř apod.). Další PPP projekty se týkají 3 úseků dálnice D35, probíhá soutěžní dialog se 4 konsorcii. Jsou v běhu soutěžní dialogy PPP na vybraných úsecích VRT na Moravě a železničním spojení centra Prahy a letiště. Připravují se studie proveditelnosti PPP dalších staveb (např. severní část Pražského okruhu, středočeská D3 a zbývající úseky D55). Ing. Hamplová upozornila na vysoké výdaje do budoucna související s platbami za dostupnost. V rámci digitalizace stavebního řízení vyzdvihla Ing. Hamplová činnost DESÚ.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem promítl financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001–2024, celkem bylo vynaloženo 1 882 mld. Kč. Dále prezentoval financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2024. Schválený rozpočet SFDI na rok 2024 byl ve výši 150,1 mld. Kč. Uvolněno z rozpočtu bylo celkem 149,3 mld. Kč (99,5 %). Investiční výdaje – uvolněno ve výši 101,2 mld. Kč a neinvestiční výdaje ve výši 46,9 mld. Kč. Z toho pro ŘSD z 77,833 mld. Kč uvolněno 75,779 mld. Kč (97,36 %), SŽ z 62,236 mld. Kč čerpáno 62,234 mld. Kč (99,99 %). Schválené příspěvky (na bezpečnost, cyklostezky, křížení, bezpečnost II. a III. tříd nebo vybavení letišť) jsou ve výši 1,748 mld. Kč, vybavení drážních vozidel jednotkami ETCS ve výši 1,887 mld. Kč.

Dále Ing. Hořelica přednesl klíčové informace rozpočtu SFDI na rok 2025. Vyrovnaný rozpočet ve výši 160,3 mld. Kč, z toho národní zdroje 122,9 mld. Kč a EU zdroje 37,4 mld. Kč. Rozdělení výdajů na investice ve výši 110,4 mld. Kč a neinvestice 49,9 mld. Kč. Ing. Hořelica představil příjmy rozpočtu a výdaje dle příjemců. Pro ŘSD rozpočet ve výši 80,657 mld. Kč (z toho národní zdroje 60,222 mld. Kč a evropské 20,435 mld. Kč), pro SŽ rozpočet ve výši 62,741 mld. Kč (z toho národní zdroje 49,837 mld. Kč a evropské 12,904 mld. Kč). Ing. Hořelica představil rozklad akcí ŘSD a SŽ. Navýšení rozpočtu je o 5,5 mld. Kč na povodně a 2 mld. Kč na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. tříd.

Příspěvkové programy SFDI budou pokračovat i v roce 2025, a to ve výši 1,601 mld. Kč, nejvyšší výdaje ve výši 660 mil. Kč jsou na příspěvky na zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy. Z ostatních výdajů zmínil ještě Ing. Hořelica návozové trasy NJZ EDU (celkem 2,1 mld. Kč) nebo vybavení drážních vozidel palubními jednotkami ETCS (celkem 1,2 mld. Kč). Infrastruktura městské drážní dopravy, ITS – dopravní telematika a infrastruktura pro multimodální dopravu TEN-T (celkem cca 3,6 mld. Kč). Nově na rok 2025 platba za dostupnost PPP D4 celkem ve výši 1,9 mld. Kč.

K BIM Ing. Hořelica uvedl, že dne 20. 3. 2025 schválil Technický redakční tým Datový standard verze 6.1, bude postoupeno ke schválení Radě pro BIM a poté Centrální komisi MD. V další verzi budou řešeny: formát DS SFDI – přechod z xls formy do databáze a prohlížečky agentury ČAS, vazba na IFC 4.3 – aktuálně podpořeno i úpravou ZP RED BOOK FIDIC (jako příloha i BIM protokol ŘSD), doplnění klasifikace – ve spolupráci s agenturou ČAS a udržování významových definic. Aktualizace dalších BIM předpisů SFDI se v tuto chvíli nepředpokládá s tím, že investorské organizace je rozpracují samostatně.

Jsou zpracovávány aktualizace následujících metodik: Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek, Metodika pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení, Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek a Metodika měření (zajišťuje ŘSD s externím dodavatelem).

Ing. Radek Mátl úvodem promítl mapku s přehledem běžících staveb (274,6 km, z toho 193,8 km dálnic), na další mapce byly prezentovány stavby zahájené a plánované k zahájení v roce 2025 (109,8 km, z toho 62,3 km dálnic) a stavby plánované ke zprovoznění v roce 2025 (100,1 km, z toho 75 km dálnic). 

K novým hodnotícím kritériím Ing. Mátl uvedl, že ŘSD chce zohlednit i kvalitativní parametry, proto připravilo dílčí hodnotící kritérium „Technologie a vybavení“, které má přímý vliv na zvýšení kvality nebo environmentální přínos. Dne 21. 3. 2025 proběhlo jednání zástupců ŘSD a SVS, na kterém byly diskutovány připomínky SVS k návrhu kritérií. Po úpravě bude materiál opětovně zaslán na SVS k posouzení a následně finalizován pro potřeby předběžné tržní konzultace.

Ing. Mátl informoval, že byla dokončena Studie dostupnosti kameniva pro plánované stavby železniční infrastruktury a stavby dálnic a silnic I. tříd. Jako součást studie jsou uvedeny připravované projekty otvírky nových ložisek štěrkopísků a stavebního kamene. Závěry Studie lze využít při aktualizacích surovinových koncepcí v jednotlivých krajích a jako podklad pro stanovení strategických ložisek ve smyslu zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury č. 416/2009 Sb. Byl odeslán společný dopis ŘSD, SŽ a Těžební unie, jehož přílohou je samotná studie a nabádá ke svolání jednání na úrovni MD, MPO a ŽP k projednání dalšího postupu. Cílem jednání by mělo být využití legislativní možnosti rozšíření dobývacích kapacit a otvírek výhradních ložisek v závislosti na zpracované studii.


Zpracovala: Ing. Radka Knottová