Vážené čtenářky, vážení čtenáři, milí přátelé,
dovolte mi, abych se na tomto místě zamyslel nad skutečností, jaký byl minulý rok, zda bylo uplynulé období obtížné. Jsem přesvědčen, že uplynulý rok složitý byl, a to nejen pro Sdružení pro výstavbu silnic. Ostatně, prakticky vždy se říká, že právě ta „dnešní“ doba je těžká a složitá. Připomeňme si tedy, co vše se v posledním roce událo.
Povedlo se dořešit s Ministerstvem dopravy a následně i s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR problematiku kompenzace vyplývající ze skokového nárůstu cen stavebních materiálů. Tento proces byl poměrně dlouhý, vyjednávání obtížná, ale nakonec částečně úspěšná. V rámci objektivity je ovšem třeba připustit, že očekávání zhotovitelských firem byla diametrálně jiná než skutečně vyjednaná výsledná kompenzace. Ale jak praví lidová moudrost: „Je to lepší než drátem do oka.“Na druhou stranu se ale povedlo uplatnit valorizaci, o které se již dá říct, že podstatný přínos měla. Jsem si vědom toho, že řada zhotovitelských firem se mnou nebude souhlasit, ale u řady staveb byl nakonec výsledek pozitivní.
Minulý rok byl nabitý různými velkými odbornými aktivitami, na jejichž uskutečnění se naše Sdružení významně podílelo. Nevím, kterými akcemi začít, aby to nevyznělo tak, že některou na úkor jiné upřednostňuji nebo vyzdvihuji. Uvádím je tedy tak, jak mě zrovna napadly, chci však zdůraznit, že si vážím všech a považuji je pro silniční hospodářství za velmi přínosné.
Určitě nelze opominout tradiční přínos akcí ROAD FEST, které se zaměřují především na děti ze základních škol. V minulém roce se konaly v Českých Budějovicích a v Lipníku nad Bečvou. Ohlas byl velmi pozitivní a já bych chtěl touto cestou ještě jednou poděkovat všem našim členům, kteří se těchto akcí zúčastnili.
Rovněž se musím zmínit o již tradiční akci, kterou je Silniční konference, jejíž 30. ročník se v roce 2023 konal v Ostravě. Do jejího uspořádání se naše Sdružení výrazně zapojilo, a to nejen v programové skladbě, ale i v novém schématu, kdy bylo na druhý den konference a připojenou výstavu pozváno několik středních škol z Moravskoslezského kraje. Také tato akce měla velmi pozitivní dopad, kromě více než 1 100 delegátů se jí zúčastnilo přes 180 studentů středních škol. Všem našim členům, kteří se této akce zúčastnili, bych chtěl opět poděkovat.
Nejvýznamnější akcí pro silniční hospodářství České republiky v roce 2023, na které se členové Sdružení pro výstavbu silnic aktivně podíleli, byl XXVII. Světový silniční kongres v Praze, který hostilo Kongresové centrum Praha. Světový silniční kongres se podařilo uspořádat v České republice po 52 letech a naše republika se tak stala teprve čtvrtou zemí na světě, která mohla tuto akci uspořádat podruhé. Kongres navštívilo přes 4 000 delegátů z celého světa, ve 35 národních pavilonech se představilo více než 300 firem. Novinkou v programu kongresu bylo zapojení studentů. Akce se zúčastnilo téměř 2 000 studentů ze 40 středních a 10 vysokých škol z České republiky a ze Slovenska. Proběhlo celkem 8 studentských exkurzí (7 středoškolských a 1 vysokoškolská). Nejrozsáhlejším ČESKO&SLOVENSKÝM PAVILONEM prošlo 60 zahraničních delegací vedených ministry z celého světa. Ve zmíněném pavilonu rovněž proběhly desítky odborných a komerčních přednášek a prezentovalo se v něm 49 vystavovatelů a 8 sponzorů. V rámci kongresu se mimo jiné konalo i jednání vedení CEDR (hlavní evropští silniční a dálniční investoři) a 13 separátních jednání mezinárodních delegací, které projevily zájem o seznámení se s naším průmyslem, akademickým světem a světem inovací. V neposlední řadě se také během kongresu pro delegáty uskutečnilo přes 30 odborných exkurzí na našich stavbách, v našich výzkumných a inovativních centrech a v našich městech. Kromě plenárních zasedání, úvodního zasedání, slavnostního galavečera a závěrečného zasedání proběhlo cca 80 přednášek (v tom nejsou započítány prezentace a přednášky v jednotlivých pavilonech, včetně našeho pavilonu). Po skončení kongresu došlo organizačnímu výboru přes 330 velmi pozitivních reakcí. Sdružení bylo velmi aktivně zapojeno, a to jak do všech středoškolských exkurzí v rámci prezentací společně s Českou silniční společností, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, Ministerstvem dopravy, Státním fondem dopravní infrastruktury a BESIP, tak i v rámci některých bloků přednášek, které se uskutečnily v ČESKO&SLOVENSKÉM PAVILONU.
A konečně nesmím opominout ani dvoudenní Konferenci Asfaltové vozovky, která se již tradičně konala v Českých Budějovicích. Ta se rovněž, nejen podle mého názoru, ale i podle dalších ohlasů, povedla. Zúčastnilo se jí rekordní počet delegátů (více než 680) a všichni zúčastnění se shodli, že odborný program byl na vysoké úrovni. Druhý den dopoledne se akce zúčastnila třída studentů oboru dopravní stavby místní ztřední stavební průmyslové školy, opět s pozitivním dopadem.
Ale aby to nevyznělo tak, že naše Sdružení pouze pořádá konference a podobně. Jsem přesvědčen, že Sdružení pro výstavbu silnic je uznáváno jak zhotovitelskými firmami, projekčními organizacemi, inženýrskými a konzultačními společnostmi, tak i investorskými organizacemi, ať již státními, krajskými, nebo městskými a obecními. Přesto, že pro celou naši společnost bylo uplynulé období, ve kterém jednak nejprve proběhla „doba covidová“ a následně i „doba válečná“, silnou zatěžkávací zkouškou, snažíme se soustředit především na odbornou a legislativní stránku silničního hospodářství. Sdružení pro výstavbu silnic, společně se Svazem podnikatelů ve stavebnictví a Českou silniční společností, hraje asi nejvýznamnější roli v této oblasti a v tomto procesu na „zhotovitelsko-inženýrské“ straně. Kromě vyřizování běžných aktivit (legislativních, normotvorných, bezpečnostních apod.), které zajišťuje našich jedenáct odborných týmů, se zaměřujeme rovněž na kolotoč kolem nového stavebního zákona, který se již stává pomalu evergreenem. Dále bychom neměli zapomenout na podíl našeho Sdružení, který souvisel se schválením novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (později byl nazván liniovým zákonem a následně zákonem o strategických investicích). Zejména je nutno vyzdvihnout část, kterou se zavádějí zvláštní právní režimy pro správní řízení o stanovení dobývacích prostorů, povolování těžby a vyvlastňování nemovitostí ve prospěch těžby pro individuálně vymezená „ložiska strategických nerostů“ (mají být vymezené formou nařízení vlády).
Dovolte mi, abych na tomto místě poděkoval všem, kteří se na všech aktivitách (nejenom na těch, které jsem zmínil) Sdružení pro výstavbu silnic podílejí a v neposlední řadě i jednateli a sekretariátu Sdružení.
Skončím, stejně jako posledně, tvrzením, že jsem přesvědčen, že Sdružení pro výstavbu silnic přispěje i v budoucnosti k řešení všech problémů, které zcela jistě nastanou, ať již v dohledné době, nebo ve vzdálenějších časových horizontech, i když bude považovány za složité a těžké.
Do roku 2024 vám všem přeji hlavně hodně zdraví, úspěchy v osobním i pracovním životě a příjemně strávený čas při pročítání obsahu časopisu Silnice a mosty.
Ing. Petr Laušman, předseda Sdružení pro výstavbu silnic