Společné jednání EAPA a EUROBITUME se uskutečnilo 17. ledna 2023 a probíhalo on-line. Přihlášeno bylo celkem 46 osob z obou organizací.


Recenze E&E Event 2022

S. McKelvey z EUROBITUME sdělila, že získaná zpětná vazba od účastníků bude teprve analyzována. Dotazníková akce byla již uzavřena, ale členové mohou stále posílat e-maily na sekretariáty EAPA/EB. Celkově byl výstavní a sponzorský program velmi úspěšný a splnil cíle.


Aktualizace o organizaci E&E Congresu 2024

S. McKelvey oznámila, že E&E Congress 2024 se bude konat ve dnech 19. – 21. června 2024 v Budapešti. O místě je rozhodnuto. Organizační výbor tvoří S. McKelvey, C. Karcher, B. Gomez, A. Sörensen, T. Veress a D. Foster. B. Gomez dodal, že anotace příspěvků je do 31. května 2023. Probíhá nábor recenzentů. Bude zaslán e-mail s žádostí o registraci a uvedením oblastí odbornosti. Hlavním tématem kongresu pro tento ročník je „Odolnost –Udržitelnost – Inovace“.


Budoucí specifikace

Aktualizace z CEN/TC 336 WG1 TG 14

I. Lancaster (který je od roku 2022 šéfem technické komise Eurobitume, poté co M. Southern odešel do penze) prezentoval práci odvedenou v CEN TC336 WG1 TG14 na budoucích předpisech. Informoval o probíhajících diskusích, jak aktualizovat současné specifikace, aby bylo možné lépe posoudit vlastnosti pojiv. V novém návrhu EN 14023 byly zavedeny některé důležité inovace, které však nebyly schváleny kvůli nesouladu se současným mandátem M/124. CEN TC336 souhlasil se zavedením těchto inovací v paralelní neharmonizované normě, ale nejprve čeká na pokrok TG14, aby se předešlo zdvojování práce. TG14 provedl revizi globálních specifikací a brainstorming pro nové charakteristiky s ohledem na to zda používat empirický nebo funkční přístup. Funkční přístup je preferován, ale také zahrnuje četné výzvy. TG se také zaměřuje na práci na nové jednotné specifikaci pro všechna pojiva. Také zváží, jak zacházet s tématy, která jsou mimo rozsah CPR (Construction Product Regulation – Nařízení o stavebních výrobcích). Ty je náročné zavést pro neshodu s CPR a nedostatek specifických zkušebních metod.


Aktualizace z EB

Ian Lancaster představil práci vykonanou pracovní skupinou (TF) EB pro nové předpisy, která pracuje od roku 2017 [Prezentace byla zaslána jako příloha 2 zápisu]. Kromě jiných úkolů zvažovali možnosti revize EN 14023, další kroky pro EN 12591 a jiné výrobkové normy.  Skupina vypracovala jasná stanoviska pro členy EB, která mají být přijata v rámci národních zrcadlových komisí CEN TC336. Cílem je také sladit se s CEN TC336 WG1 a TG14.


Další generace předpisů – specifikace související s funkčními vlastnostmi

A. Sörensen poznamenala, že dnes jsou normy CEN TC336 pro asfaltová pojiva zaměřeny na horké asfaltové směsi. V současné době se však trh otevírá dalším možnostem, které mohou vyžadovat například úpravu zkušební teploty. M. Simms dodal, že pokud jde o nízkoteplotní asfaltové směsi, lze to provést předem přidanými přísadami k pojivu nebo použitím přísad při výrobě směsí. Zejména u první možnosti je určitě potřeba specifikace. I. Lancaster souhlasil a dodal, že pro druhý případ by specifikace asfaltu byla prospěšná, ale bylo by velmi obtížné ji dosáhnout. A. Sörensen objasnila, že výrobkové normy mohou pokrývat pouze vlastnosti materiálu, jak je dodáván spotřebiteli. J.L. Peña poznamenal, že důležitou vlastností pro výrobce asfaltových směsí je schopnost pojiva zpěnit se. I. Lancaster odpověděl, že tato idea je známa, ale je obtížně realizovatelná, protože v současnosti pro ní neexistuje žádná zkušební metoda. M. von Devivere dodal, že v Nizozemsku zahájilo nizozemské sdružení výrobců asfaltových směsí projekt s názvem „Grip on Asphalt“ („Zaměření na asfaltové směsi“), jehož cílem je identifikovat chyby při provádění asfaltových prací a vztáhnout je k faktorům, jako jsou vlastnosti pojiva, přísady, výrobní teplota atd.


Normalizace

Přezkoumání nařízení o stavebních výrobcích (CPR) Evropskou komisí

A. Sörensen shrnula stav procesu revize CPR [Příloha 3 k návrhu zápisu]. Po návrhu předloženém Evropskou komisí (EK) v březnu 2022 a otevřeném procesu zpětné vazby patří mezi další kroky přezkum Evropskou radou (ER) a Evropským parlamentem. EP bude o návrhu revize hlasovat v dubnu 2023. Poté proběhne třístranné jednání (trialog)  EK, ER, EP. Pracovní skupina (WG) výboru IMCO (Vnitřní trh a ochrana Spotřebitelů) v Evropském parlamentu navrhla zprávu v listopadu 2022. Parlamentní pracovní skupiny ITRE (Committee on Industry, Research and Energy),  a ENVI (Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin) budou návrh také přezkoumávat a komentovat. IMCO bude o komentářích hlasovat v březnu 2023 a konečné hlasování v Evropském parlamentu bude v dubnu 2023.


Aktualizace z TC 227 a TC336 WG

A. Sörensen poskytla aktualizace z TC336 a B. Gomez z CEN TC227 [Příloha 4]. TC227 konečně začala pracovat na vstupech pro budoucí požadavek na standardizaci, díky kterému mohou být výrobkové normy citovatelné ve věstníku EU (OJEU). Proto byla vytvořena nová pracovní skupina WG1/TG5.


Aktualizace stavu udržitelnosti životního prostředí (CEN/TC 227 WG6 a CEN/TC336 TG Environmentální udržitelnost)

L. Porot informoval o CEN TC336 TG Environmentální udržitelnost. Klíčovým výstupem bude technická zpráva CEN s doporučeními pro TC336 koncem roku 2023. V současné době mapují dostupné předpisy a probíhající iniciativy.


Udržitelnost – činnost obou sdružení

Aktualizace aktivit EB, tj. BSSG a TF EI&LCA

A. Sörensen představila aktualizace u EB. Součástí řídícího výboru pro udržitelnost „Bitumen Sustainability Steering Group“ (BSSG) je pracovní skupina pro dopady na životní prostředí a analýzy životního cyklu „Task Force EI&LCA“ (Environmental Impact & Life Cycle Assessment).

Jedním z výstupů byla dodatečná aktualizace Eurobitume LCI z roku 2021 (původně zveřejněná v roce 2020). Tato aktualizace není novou zprávou. Je to dodatek, ve kterém byla stejná metodika aplikována, například na aktualizované údaje po nařízení IMO (kterým Mezinárodní námořní organizace IMO nařídila od 1.1.2020 snížení obsahu síry v námořních palivech).  Soubory Excel lze získat kontaktováním sekretariátu Eurobitume. TF také pracuje na pokynech pro pravidla produktových kategorií a identifikaci prioritních témat/akcí v rámci udržitelnosti.


Aktualizace z EAPA TF Dekarbonizace

B. Gomez vysvětlil, že pracovní skupina EAPA „TF Dekarbonizace“ pracuje na plánu dekarbonizace pro naše odvětví [příloha 5]. Za tímto účelem byl členům EAPA zaslán průzkum a byl definován aktuální reprezentativní scénář z hlediska použitých technologií a odpovídajících emisí. Dalším krokem je změnit vstupy výpočtů podle různých úrovní implementace udržitelných technologií a identifikovat přínos, který mohou tyto technologie přinést v procesu dekarbonizace. Nakonec bude definován plán postupu (Road map).


Zpráva ze semináře EB Podzimní setkání

A. Sörensen informovala, že v listopadu 2022 byl uspořádán webinář na téma udržitelnost. Na něm měli prezentace také zástupci amerického sdružení Asphalt Institute, EAPA a EWA (European Water Association). Členové Eurobitume považovali formát akce a výměnu za velmi cenné. Proto bude dialog a související aktivity o udržitelnosti pokračovat.


Aktualizace o udržitelnosti v různých zemích/regionech v Evropě

M. Simms vysvětlil, že ve Spojeném království požádali vládu, aby získala finanční prostředky pro demonstraci použití vodíku jako paliva na obalovnách při výrobě asfaltových směsí. (Pravděpodobně jde o iniciativu popsanou například na https://buildindigital.com/hanson-wins-funding-for-hydrogen-powered-asphalt-production/   Uvádí se, že půjde o první použití této technologie na obalovně na světě. Firma Hanson, která má ve Velké Británii kromě jiného i obalovny, získala na projekt dotaci 400,000 £. Firma patří do skupiny Heidelberg materials)

M. von Devivere uvedl, že od roku 2025 plánují holandští výrobci asfaltových směsí nevyrábět již směsi za horka a nahradit je nízkoteplotními směsmi. Výzvou však stále zůstává přesvědčit všechny klienty, aby se to zavedlo.

Aktualizace z CARE

B. Gomez představil přehled aktivit realizovaných koalicí CARE (Coalition for Asphalt Research on Emissions), která zahájila činnost po publikacích Yale University a Florida State University o emisích do ovzduší a vody souvisejících s asfalty [Příloha 6 a 7]. (CARE se zabývá emisemi a vyluhováním z asfaltových směsí a koordinuje stanoviska mezinárodní skupiny profesních sdružení. Mezi členy je EAPA i NAPA. Je to popsáno ve zprávě z jednání EAPA-EUROBITUME z roku 2020. Informace o aktivitách CARE byla na E&E Event 2022 ve Vídni.)


Emise / vyluhování asfaltových směsí s pojivem modifikovaným drcenou pryží

I. Lancaster měl prezentaci o nedávných obavách o možné úmrtnosti ryb v důsledku přítomnosti látky 6-PPD chinonu ve vodních ekosystémech [Příloha 8]. Prekurzor (sloučenina, která se účastní chemické reakce za vzniku jiné sloučeniny) této sloučeniny (6-PPD) se používá v průmyslu pneumatik ke snížení stárnutí pneumatik. Protože v některých regionech (např. Španělsko) se k výrobě asfaltových směsí používá pryžová drť, mohou k problému přispívat částice z otěru pneumatik a vozovky. V USA nyní Asociace výrobců pneumatik provádí studii s cílem prokázat, že vyluhování z asfaltové směsi s pojivem modifikovaným drcenou pryží není horší než z běžných asfaltových směsí. NAPA se nabídla ke spolupráci, ale byla odmítnuta.


Sirovodík

Měření krátkodobých maxim ve Francii

J.M. Michou prezentoval výsledky spolupráce mezi Eurobitume France, ATMD (Sdružení přepravců nebezpečných látek) a Routes de France (Sdružení výrobců a podnikatelů silniční infrastruktury, člen EAPA, https://www.routesdefrance.com/) na hodnocení rizik špiček H2S během operací nakládky a vykládky asfaltů [Příloha 9]. EB shromáždil údaje o koncentraci H2S od svých členů. Shromážděná data ukazují významné rozdíly v koncentracích H2S. V minulosti byly hodnoceny dlouhodobé (8 h) a krátkodobé (15 min) expozice se spolehlivými výsledky, ale expozice vůči okamžitým vrcholovým hodnotám nebyla sledována (např. při stáčení asfaltů). To bylo provedeno nyní (studie byla dokončena v červenci 2022) v 5 výrobnách modifikovaných pojiv, nepatřících rafineriím a ve 2 obalovnách pro výrobu asfaltových směsí. Výsledky ukázaly, že většina hodnot byla nízká, ale přesto bylo získáno několik významných hodnot pro silniční asfalty a vysoké hodnoty pro modifikované asfalty (PMB). Ve Francii se všechny zúčastněné strany rozhodly podporovat ovládání kamionů ze země proto, aby se vyhnuli expozici řidičů vůči emisím, nebo zavádět dálkové otevírání horních poklopů cisteren.


Pokyny a činnosti EB v oblasti řízení rizik

A. Sörensen představila práci, kterou vykonal podvýbor pro bezpečné zacházení a pracovní skupina pro H2S [příloha 10]. Nedávno byla zveřejněna zpráva o potenciálním riziku H2S v řetězci výroby a dodávek asfaltů. K dispozici je také kapesní průvodce H2S přeložený do 14 jazyků a karta H2S přeložená do 20 jazyků. To vše bylo přidáno k sérii předchozích publikací vydaných od roku 2015. Všechny jsou veřejně dostupné na webových stránkách Eurobitume.


Emise a expozice na pracovišti

Aktualizace od Routes de France o emisích z asfaltů

C. Leroy poskytla několik informací na téma emisí z asfaltů. Jde o tendenci pojiva k emisím na pracovišti. Byla navržena zkouška pohlcováním výparů označená jako „desiccant balance test“. Zkouška desikací (vysoušením) byla preferována pro svou jednoduchost a dostupnost v laboratořích u obaloven. Byly zjištěny problémy s její reprodukovatelností a opakovatelností zkoušky.  Při porovnávání výsledků z různých laboratoří byly zjištěny důležité rozdíly, takže popis zkušební metody je stále ve fázi návrhu. I. Lancaster se zeptal, zda je účast otevřena i dalším členům, protože v rámci výboru Eurobitume HSE může být určitý zájem. C. Leroy odpověděla, že v zásadě to možné je.

Emise (zápach) – aktualizace z jednotlivých zemí a technologií pro snížení emisí

A. Sörensen vysvětlila, že toto téma je velmi důležité v zemích, jako je Švédsko, Nizozemsko nebo USA. M. Wendel dodal, že ve Švédsku si lidé z okolí stěžují na zápach z obaloven. K hodnocení pachových jednotek se ve světě používají různé metody. Asfalt má charakteristický zápach, který se také může lišit typ od typu. Může ho také ovlivnit použití R-materiálu do asfaltových směsí, zvýšení teploty, použití určitých paliv atd. I když to obvykle není problém, v některých případech jsou do těchto případů zapojena i média. Jiná otázka je, zda je vůně dobrá nebo špatná, protože je to něco subjektivního. Technologie na snižování emisí se zatím nerozvinuly. Malých změn lze dosáhnout snížením teplot, obsahu R-materiálu atd.  Existuje riziko, že si místní samosprávy stanoví vlastní limity pachových jednotek.

I. Lancaster dodal, že pachy jsou běžně spojovány s účinky na zdraví. V současné době neexistuje žádný skutečný způsob, jak snížit zápach, protože lidský nos dokáže detekovat sloučeniny ve velmi snížených hladinách. Asi nejlepší, co lze udělat, je snížit teplotu.

M. von Devivere poznamenal, že v Nizozemsku existuje významný problém pro výrobce asfaltových směsí související s emisemi (např. obsahují benzen). Existují řešení pro benzen, ale zjistilo se, že hodnoty polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH) byly také nad limity. To je mnohem obtížnější zvládnout a v současné době se o tom diskutuje mezi výrobci asfaltových směsí a úřady.


Aktualizace stavu právních předpisů o limitech expozice na pracovišti pro emise z asfaltu z přímé výroby a ze vzduchem rektifikovaného asfaltu

K. Johannsen poskytl některé aktualizace týkající se nové legislativy o expozičních limitech na pracovišti (OEL) v Německu [příloha 11]. Přechodné období pro stanovení limitu 1,5 mg/m3 skončí na konci roku 2024. Opatření, která se přijímají ke snížení expozice, jsou technická (např. odsávání na finišeru, nízkoteplotní asfaltové směsi), substituční, organizační a osobní. Pokročilá měřicí zařízení se používají, v kombinaci s německou metodou IFA, k měření expozice každou vteřinu v kombinaci s videomonitoringem na místě. To umožňuje korelovat detekované špičky při konkrétních činnostech. Spolkové ministerstvo podpořilo sérii zkušebních úseků, u kterých je poprvé aplikováno částečné sdílení rizik. To vedlo k různým výzvám. Počet měření se zvýšil z 11 v roce 2021 na 50 v roce 2022. Nyní se shromažďují důležitá data. S odsávacími systémy a nízkoteplotními směsmi lze dosáhnout výrazného snížení expozice. Nicméně jak pro řidiče finišerů, tak pracovníků u lišty zůstává v některých případech expozice nad limitem.


RILEM TC Hodnocení emisí z asfaltových materiálů

L. Porot vysvětlil probíhající činnosti, které provádí pracovní skupina pro měření emisí RILEM TC FEE [příloha 12]. Skupina nepracuje na hodnocení emisí, ale na hodnocení zkušebních metod pro měření emisí. Pracovní skupina zahájila činnost v roce 2021 a potrvá do roku 2026. Dosud nebyly uveřejněny žádné její výsledky.


Nové publikace/revize Eurobitume a EAPA

A. Sörensen představila nejnovější publikace z Eurobitume [příloha 13]. Jsou to: Životní cyklus asfaltů (Eurobitume LCI, Life cycle inventory), 2022 revidované Burns Cards (Karty první pomoci při popáleninách), 2022 Pokyny pro bezpečnostní obuv, Doplňující informace k přepravě nebezpečných materiálů (ADR) 2021, Povolení k stáčení asfaltů (Bitumen Discharge Permit), různé prezentace (Toolbox Talk Eurobitume UK) a video o bezpečném dodání asfaltů. Všechny dokumenty jsou na webové stránce ke stažení. Kromě toho bylo uspořádáno 6 webinářů pouze pro členy a 4 další webináře. EB spolu s americkým Asphalt Institute v současné době reviduje dokument „The Bitumen Industry – A global perspective“ (Globální perspektivy asfaltů).

B. Gomez představil nejnovější publikace EAPA [příloha 14], včetně 3 dokumentů o kruhové ekonomice asfaltových směsí určených pro různé cílové skupiny, 2 dokumentů (technický přehled a technická informace) o vysoce výkonných asfaltových vozovkách, o přizpůsobení budoucím silničním sítím, a také sérii videí na kanálu EAPA YouTube. Poznamenal, že pracují na sérii publikací týkajících se nízkoteplotních asfaltových směsí,  Asphalt 4.0 (týkající se digitalizace v oboru asfaltových směsí) a odolnosti.


Závěr (včetně dalších kroků a příštích schůzek)

Bylo dohodnuto pokračovat v těchto setkáních každoročně. Pokud to sekretariáty shledají nezbytným nebo užitečným, bude v průběhu roku organizováno dvouhodinové diskusní setkání na konkrétní téma.

Vypracoval: Ing. Jiří Fiedler, únor 2023


Dílčí zpráva od bodu 7.2


Emise a vyluhování ze směsí s asfaltovým pojivem modifikovaným drcenou pryží

Prezentaci měl Ian Lancaster z Eurobitume. (Ten je od roku 2022 šéfem technické komise Eurobitume, poté co M. Southern odešel do penze). Na západním pobřeží USA došlo před časem k zvýšenému úhynu lososů. V roce 2020 byl ve známém americkém vědeckém časopise Science publikován článek, který došel k závěru, že to bylo pravděpodobně způsobeno látkou 6-PPD-benzochinone. Ta byla v tělech mrtvých ryb nalezena.  Tato látka může vzniknout z antioxidantu 6-PPD, který se používá při výrobě různých druhů pryží. Podle autorů k vzniku 6-PPD-quinone může dojít při reakci 6-PPD s kyslíkem. Při pohybu vozidel po vozovce dochází postupně k otěru pneumatik. Proto může být 6-PPD přítomen v prachu z otěru pneumatik, které tento antioxidant obsahují. Následně může být prach z otěru pneumatik a vozovky splaven do vodních toků. 

Prach z otěru pneumatik a vozovky se často označuje anglickou zkratkou TRWP (Tire and Road Wear Particles). Informace o TRWP jsou například na https://tireparticles.info/ . Uvádí se, že prach z otěru je zhruba z poloviny tvořen materiálem z pneumatik a z poloviny jde o materiál z vozovky. V prezentaci na jednání EAPA-EB byl schematický obrázek pohybu prachu z otěru pneumatik a vozovky převzatý z tohoto webu. Na něm se předpokládá, že cca 18 % prachu se může dostat do vodních toků.

Americké sdružení výrobců pneumatik USTMA (https://www.ustires.org/) zadalo výzkum, ve kterém se má porovnávat vyluhování látek z běžných  asfaltových směsí a ze směsí s pojivem modifikovaným pryžovou drtí z pneumatik (CRmB). Ta se při modifikaci asfaltů v USA hodně používá. Americké sdružení pro asfaltové vozovky NAPA (National Asphalt Pavement Association) nabízelo USTMA se na výzkumu podílet, ale bylo odmítnuto. Pracovní skupina CARE (Coalition for Asphalt Research on Emissions) bude situaci sledovat.

Doplňující poznámky:

V původní zprávě z jednání byl použit termín quinone (tj. opis anglického názvu, protože český ekvivalent nebyl mnou na internetu nalezen). Termín je na slide č.4 prezentace

Správný český název pro quinone je 1,4-benzochinon nebo p-Benzochinon https://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/bezpecnost/Chemikalie_OZ/Benzochinon-p.pdf

P-Benzochinon je látka používaná pro organické syntézy. Informace o ní jsou například na https://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/bezpecnost/Chemikalie_OZ/Benzochinon-p.pdf

Podle čl. 2 bezpečnostního listu je P-Benzochinon vysoce toxický pro vodní organismy. Proto se má dle čl.8 BL zabránit úniku do kanalizace nebo do vodních toků.  

Pravděpodobně tedy ten proces na té lokalitě v USA proběhl tak, že kyslík se nějak navázal na jedno benzenové jádro, které bylo v prachu z pneumatik obsahujícím ten 6-PPD. Tím vznikla ta nová látka, o které se předtím asi vůbec nevědělo.  

V tom originálním americkém článku budou pravděpodobně popsány okolnosti, za jakých ta reakce může proběhnout. Dalo by se to na internetu vyhledat. Ale je to věc pro specialistu na organickou chemii.

Bohužel existuje určité riziko, že by mohlo dojít k přehnané medializaci této problematiky. (V ČR byl o tom článek na https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/663231/budou-dalsi-becvy-ryby-po-celem-svete-ohrozuje-latka-kterou-vyrabi-i-agrofert.html)

Některé údaje v článku v časopise Science byly v jiném článku ve stejném časopise z roku 2022 opraveny, ale podle autorů to na nemá vliv na celkové závěry původního článku (https://www.science.org/doi/10.1126/science.abo5785 ).

Problematikou se zabýval také článek pneumatik z 6/2022 na specializovaném webu o recyklaci https://www.tyreandrubberrecycling.com/articles/news/6ppd-is-recognised-as-a-challenge/

Otázkou možných rizik spojených s prachem z otěru pneumatik a vozovek se zabývají i v Evropě. Stručná informace o této problematice byla v překladu Magazínu EAPA č. 48 z října 2021. Evropská asociace výrobců pneumatik a gumy (ETRMA) má informace o prachu z pneumatik a výzkumu v této oblasti na své webové stránce https://www.etrma.org/ . (Stručné stanovisko ETRMA z roku 2020 ke zmíněnému americkému výzkumu je na  https://www.etrma.org/news/etrma-statement-regarding-the-university-of-washingtons-research-on-6ppd-quinone-and-coho-salmon/)

Podrobně je problematika otěru z pneumatik a transportu do vod popsána v článku o situaci v Německu B. Baltruschat „Tyre and road wear particles – A calculation of generation, transport and release to water and soil with special regard to German roads“ https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969720354681?via%3Dihub


Bod 8. programu  – H2S

K tomuto bodu byly dvě prezentace. Brice Delaporte a J.M. Michou informovali o měření H2S ve Francii. Při stáčení asfaltů v rafineriích nebo na obalovnách je riziko exposice řidiče cisterny s asfaltem při otevření poklopu na vrchu cisterny před čerpáním asfaltu. Koncentrace H2S závisí na řadě faktorů, jako vzdálenost od zdroje emisí, vítr atd. Měření ve Francii byla zorganizována ve spolupráci profesních sdružení ATMD , Eurobitume a Routes de France. Při měření se postupovalo tak, že na plošinu s poklopem vystoupal řidič a technik provádějící měření. Oba měli nasazené ochranné masky. První měření bylo v říjnu 2021 a poslední v červenci 2022. Měření bylo provedeno v 5 výrobnách modifikovaných asfaltů a na 2 obalovnách asfaltových směsí. Celkem byly měřeny emise ze 17 silničních asfaltů a 11 PMB.

Většinou byly naměřeny malé koncentrace H2S. Ve 13 případech byly emise nulové. Několik hodnot u silničních asfaltů bylo ale významných. Maximální hodnota byla 200 ppm, což je již nebezpečné. U modifikovaných asfaltů zesíťovaných pomocí síry byly koncentrace vyšší než u silničních asfaltů. Při použití scavengeru (vychytávač) byly emise H2S z PMB nižší.

Doporučuje se upravit cisterny a způsob práce tak, aby nebyl řidič při otevírání poklopu vystaven emisím H2S. Například dálkové otevírání poklopu, nebo provádět jen částečné otevření poklopu, případně požadovat, aby řidič měl při otevírání poklopu nasazenou ochrannou masku s filtrem. Routes de France se zabývá možností vyššího využívání scavengerů u PMB.

Druhou prezentaci měli A. Sörensen a J.M. Michou o řízení rizik s H2S u Eurobitume. Eurobitume vypracoval řadu dokumentů pro bezpečnou práci s asfalty. Všechny tyto informace jsou volně dostupné na webové stránce Eurobitume v několika jazycích. Různé publikace je možné vyhledat podle druhu země a jazyka na webu Eurobitume https://www.eurobitume.eu/publications/documents  

Při prezentaci bylo upozorněno, že některé dokumenty Eurobitume byly v poslední době aktualizovány. Další aktualizace jsou plánovány. Proto je třeba při práci s jejich dokumenty staženými z internetu ověřit, zda jde o poslední verzi.


Bod 9. programu – emise na pracovištích

K tomu to bodu byly tři prezentace a navazující diskuse. Důležité nové informace byly obsaženy v prezentaci K. Johannsena o situaci v Německu. Měření ukázala, že proti situaci v roce 2019 došlo při odsávání u finišeru ke snížení emisí u strojníka finišeru o 18 % a u pracovníků u lišty finišeru o 48 %.  Při pokládce nízkoteplotních asfaltových směsí a současném odsávání u finišeru byl pokles u strojníka o 61% a u pracovníků u lišty o 81 %. Snížení emisí těmito opatřeními je tedy významné.  Ovšem nejen maximální měřené hodnoty emisí, ale i hodnoty, které by při statistickém vyhodnocení byly překročeny jen s malou pravděpodobností 5 % , jsou stále více než dvojnásobně vyšší, než přípustný limit, který má začít platit v Německu od 1.1.2025. Graf uvedený v prezentaci je v příloze k tomuto textu.

V Německu se plánují ještě další měření během přechodného období před plánovaným zavedením nového limitu. Dosavadní výsledky ale naznačují, že tento velmi přísný limit není možné ani při použití nízkoteplotních směsí a současného odsávání emisí u finišeru vždy zajistit. Vyžadovat povinné nošení ochranných masek při pokládce se nadále považuje za těžko v praxi realizovatelné. Zatím není jasné, jak budou firmy provádějící pokládku asfaltových směsí dále postupovat. Uvažuje se požádat státní správu o prodloužení přechodného období před zavedením limitu.

Zatím žádná jiná země než Německo k zavedení nového přísného limitu pro emise nepřistoupila. Podle informace při následné diskusi na jednání se v Holandsku uvažuje o tom, že by firmy od určitého data přešly dobrovolně na to, že budou vyrábět pouze nízkoteplotní směsi.

Poznámka:
Zpráva byla vypracována podle bodů v návrhu zápisu z jednání, který zaslal B. Gomez a podle poznámek zaznamenaných během jednání.

Zpracoval: Ing. Jiří Fiedler