Úvod

Problematika maximálních expozičních limitů pracovního místa emisemi a aerosoly je již dlouhou dobu předmětem diskusí, které se týkají jednak ochrany zdraví a současně i ochrany životního prostředí. Jednu oblast tvoří i oblast zpracovávání horkého asfaltového pojiva. Do této oblasti tedy patří zpracovaní horkých asfaltových směsí i litého asfaltu. Jak ukazují výsledky řady měření, jsou v této oblasti aktuálně stanovené limity překračovány, přičemž je nutné zdůraznit, že výrazněji se pochopitelně problematika týká expozičních limitů pracovních míst, kde jsou zpracovávány oxidované asfalty průmyslové.


Aktuální situace v Německu

V důsledku výše uvedeného stavu bylo rozhodnuto nejprve potvrdit platnost původních limitů max. 1,5 mg/m3 pro kategorii 3 B, do níž jsou zařazeny destilovaná nebo rektifikovaná asfaltová pojiva. Tato situace platí od roku 2018 a platnost rozhodnutí končí v roce 2023. S platností od 1.1. 2024 je předpokládáno snížení tohoto limitu na hodnotu max. 0,5 mg/m3 !

V průběhu přechodového období 201–2023 byla pozornost věnována zejména technickým opatřením, která mohla být realizována např. výrobci stavebních strojů. Do této skupiny tedy patří jednak odsávací zařízení, která byla umístěna na finišery nebo podavače asfaltové směsi, druhou oblastí, které byla a je věnována značná pozornost, je možnost využití asfaltových pojiv a přísad pro snížení manipulačních teplot při výrobě a pokládce asfaltových směsí (směsi typu WMA).

Bohužel ale byla dosud věnována pozornost sledování zejména technických parametrů teplých asfaltových směsí, měření expozičních hodnot na pracovních místech však byla prováděna pouze v omezené míře. Tato měření v souladu s doporučením TA Asphalt bylo možné provádět pouze v případě, že se do tohoto procesu aktivně zapojil i zadavatel. Tato skutečnost vedla k tomu, že např. v roce 2020 bylo zjištěno pouze minimum výstupů z měření na různých pracovních místech. Proto byl Ministerstvem pro dopravu, digitalizaci a infrastrukturu zpracován pokyn ARS 09/2021, který stanovuje jednotný postup pro všechny spolkové země při využívání nových materiálů a postupů při současném měření expozičních limitů na pracovních místech. Tento postup vedl k výraznému zvýšení počtu měření i ke zvýšení zájmu o využití nových technologií pro snížení manipulačních teplot.


Dosažené výsledky

V zásadě lze konstatovat, že hodnoty naměřené v roce 2020/ 2021 vykazují výrazné snížení ve srovnání s hodnotami z roku 2019. Současně výsledky ukazují, že přípustné expoziční limity nedosahují stále požadavku, aby 95 % provedených měření splnilo stanovený limit. To se týká zejména pracovních míst řidiče finišeru a pracovníků na liště finišeru. Odlišná je situace u řidičů válců a obsluhy podavačů asfaltové směsi. Zde bylo prokázáno, že naprostá většina hodnot teploty při pokládce se pohybuje v rozmezí 124 až 161 °C. Pouze v 7 případech byly zaznamenány teploty vyšší (do 178 °C). Zde je nutné poznamenat, že v případě překročených teplot byly u obsluhy podavačů asfaltové směsi zaznamenány hodnoty do 2,9 mg/m3 . V případě obsluhy finišerů se vyšší teploty při pokládce projevily ve více případech, naměřené expoziční limity dosahovaly v těchto případech hodnot 3,6 mg/m3 resp. 4,6 mg/m3 . Je však diskutabilní, do jaké míry jsou tyto hodnoty skutečně reprezentativní. Otázkou jsou možné cizí faktory, které ovlivňují prováděná měření (síla větru, směr větru apod.). Zde je nutné vysledovat, co může, resp. ovlivňuje prováděná měření. Uvedené se týká 3 měření. V ostatních 47 měření na liště finišeru byly naměřeny teploty v rozmezí 122 °C až 178 °C, faktor expozičního limitu leží v těchto případech u hodnoty 2,9.


Shrnutí

Ukazuje se, že kombinace odsávání a technického předpisu TA Asphalt výrazně přispívá ke snižování expozičních limitů a vede k nižším emisím. Současně je patrný rozdíl při použití pouze odsávaní na finišeru v porovnání s použitím odsávání v kombinaci s předpisem TA Asphalt (tzn. technické řešení v oblasti asfaltových pojiv a směsí)

Dosažené výsledky ale jednoznačně ukazují, že pro předpokládané snížení expozičního limitu od roku 2024 bude nezbytné využití asfaltových směsí s manipulační teplotou max. 120 °C při dodržení všech kvalitativních parametrů. Současná opatření jak v oblasti strojního zařízení, tak i v oblasti používaných technologií splnění navrhovaných limitů neumožňují. Bude proto nezbytné řešit mj. i úpravy procesů na obalovnách dříve, než bude pokračováno v trendu snižování teplot asfaltových pojiv. Paralelně musí i výrobci strojů hledat další možnosti řešení. Bylo by fatální, pokud by v budoucnosti muselo být řešeno dodržení expozičních limitů např. i formou ochranných pomůcek ve formě speciálního ochranného vybavení pracovníků!

Je nezbytné si současně uvědomit, že snižování teploty je pouze jednou stranou mince. Druhou neméně důležitou oblastí je problematika prodloužení životnosti asfaltových směsí, které povede k úspoře finančních prostředků i k úspoře energií a zdrojů surovin.

Ing. Václav Valentin

Literatura:

[1] Ziegenberg M. Messungen zu Dämpfen und Aerosolen aus Bitumen. Strassen- und Tiefbau 2022, v. 2, p. 14–16.   
[2] TA Asphalt-StB