Silnice mosty 2021, 3, 6
Zpracovala: Mgr. Eva Procházková
Jednání týmu č. 4 se uskutečnilo 16. června 2021 kombinovaně (prezenčně i on-line formou). V úvodu Mgr. Karin Bílková přivítala přítomné členy týmu i hosty (zástupce středních průmyslových škol) a následně Ing. Petr Svoboda informoval o činnosti Sdružení z poslední období a nastínil připravované aktivity.
Mgr. Bílková požádala zástupce škol o vyjádření k situaci na středních školách a případné možnosti pomoci nebo spolupráce ze strany firem.
Ing. Jiří Skalický (SŠ Vysoké Mýto) sdělil, že počty přihlášených na gymnázia klesly (výjimkou jsou elitní gymnázia). Oproti velkým městům, která možná situaci vidí jinak, v Pardubickém kraji sleduje pokles přihlášených žáků. Je spousta gymnázií a byl pokles zájmu také o učební obory. V poslední době, dle informací z okolních staveních škol mírný nárůst zájmu je. Trend je pozvolný a vypadá to, že stoupající. Poděkoval firmám za spolupráci a jejich podporu.
Na jeho sdělení navázal RNDr. Vladimír Kostka (SPŠ stavební České Budějovice), který potvrdil, že spolupráce se stavebními firmami všech oblastí je vynikající. Problém u nich oproti Ing. Skalickému vidí ve velké síle gymnázií, která jsou přeplněná, a SPŠ v podstatě přijímají ty, kteří se na gymnázium nedostanou. Za 11 let ve funkci ředitele poprvé letos nevzal všechny uchazeče, kteří se přihlásili. Trend se tedy zdá být tedy o něco lepší. Ve spolupráci s firmami se snaží žáky motivovat, aby šli na obory, o které je v praxi zájem. Škola má 5 specializací a jednou z nich jsou dopravní stavby, které jsou otevřené každý rok. Celkově je ale vývoj ve vlnách.
Ing. Skalický na to navázal tím, že přestože situace vypadá, že se zlepšuje, stav na VŠ a SŠ je dramatický, ale ještě několik let bude. V dlouhodobém horizontu ale situaci vidí optimisticky. Jejich škola patří k menším, dlouhá léta měli 1 maturitní třídu, kterou museli dělit na tři obory – vodohospodářský, pozemní a dopravní. Na dopravě měli nejvíc nedávno 16, nyní mají 8 žáků. Žáků je málo, ale jsou další příležitosti – např. u nich na škole dělají kurzy pro dospělé, kteří jsou v oboru, ale jsou to například gymnazisti, řezníci, filozofové, pro které dělají dvouletý kurz a kteří dojdou až k dopravácké maturitě. Zájem je velký a zdá se, že tenhle trend vzdělávání dospělých bude situaci zachraňovat.
RNDr. Kostka sdělil, že využívají i jednotlivé zkoušky, které doplňují specializace – tedy např. zkoušky vodohospodářské stavby i dopravní stavby, které jsou určené pro maturanty, kteří už maturitu mají hotovou, ale potřebují si dodělat jinou specializaci. Většinou jsou to lidé, kteří již v tom oboru pracují, mají vystudované pozemní stavby.Dále měl poznámku na téma BIM – ten by měl být náplň všech předmětů a měli by připravit žáky na to, že jím budou procházet ve všech částech přípravy a realizace a údržby, aby s ním uměli pracovat. Problém ovšem vidí v tom, že škola může něco učit, ale nelze téměř najít firmu, ve které by to možné prakticky ukázat.
Mgr. Bílková sdělila, že je to otázka půl až třičtvrtě roku, než si velké firmy udělají svá oddělení a můžou se propojit se školami a začít to dostávat do praxe. Stejnou výzvu dostali z Fakulty stavební ČVUT v Praze, kde mají zájem propojit BIM s praxí, a již je nastavená spolupráce.
Slova se ujal Ing. Svoboda, který sdělil, že větší šanci dostaly projektové ústavy, které dělají zatím pilotní projekty pouze v úrovni projektové dokumentace. Ty aktivní zkouší BIM z vlastní iniciativy. Věří, že ŘSD ČR a SŽ začnou vypisovat projekty včetně realizace. V PPP projektu je BIM zakotven napevno. Bohužel prvním PPP projektem na BIM je věc, která je poměrně složitá z jiných pohledů. Bylo by dobré, kdyby byl BIM vyzkoušený již předtím, ovšem na straně státu není dostatečně početný tým odborníků.
Ing. Petr Malý (SUPŠSK Hořice) sdělil, že mají jeden technický obor – geotechniku. Obecně je špatná situace kolem otevírání lomů a hledá cesty, jak dostat do povědomí všech, že bez surovin se neobejdeme. Přestože „domácí“ organizací je Těžební unie, rádi budou spolupracovat se Sdružením. Za školu může nabídnout, že firmám, které mají lomy, může připravit pracovníky pro odbornou způsobilost podle báňského zákona, tedy profese střelmistr, bezpečnostní technik apod. Škola má otevřené kromě denního studia také dálkové studium geotechniky. V regionu spolupracují pouze s firmou M-SILNICE (jezdí k nim na stavby, na betonárky, obalovny, které v regionu M-SILNICE mají, vyvěsili škole billboardy, což mělo úspěch), ale rádi by nastavili s firmami větší spolupráci, kdy by žáci mohli mít pravidelně praxi přímo ve firmě, aby si uměli představit, co to bude, až nastoupí např. jako mistr na výstavbu komunikací. Spolupráce se ZŠ se za jejich školu neosvědčila. Cestu popularizace oboru těžba a zpravování kamene vidí v technologiích, které si škola udělá a sama prezentuje přes firmy. Jsou poslední školou, která učí těžební činnost. To má návaznost na VŠ, např. VŠ báňská, kde je situace špatná. Rád by navázal spolupráci školy a stavebních firem.
Zástupci společností EUROVIA, COLAS a STRABAG se pokusí propojit školu s kompetentními osobami, s nimiž by se mohl Ing. Malý dohodnout na spolupráci.
Ing. Jan Hobža (SPŠ stavební Brno) informoval, že se situace lepší, dříve dělali přednášky na ZŠ, aby dostali studenty, nyní mají docela slušný přesah. Situace je ale pořád špatná na oboru geodezie, na dopravní stavbách by zájem mohl být také o něco větší. Spolupráce (např. nabídky exkurzí a praxí) na dopravní stavby by rovněž uvítali, resp. mohlo by jich být více.
Ing. František Mihulka (SPŠ Chrudim) konstatoval, že obecně je na průmyslových školách trápí, že čím dál víc žáků chodí do maturitních oborů, letos 75 % až 76 %. Což není dobře, protože nezbudou lidi na práci rukama. Sdružení a firmy by mohly pomoci v tlaku na státní orgány. Na MŠMT je vypracována strategie do roku 2030, kde je bod, který snad dojde naplnění, kdy je snaha, aby vzdělání nebylo diskriminační pro žáky ZŠ a jako nosnou část vzdělávání na 2. stupni ZŠ má být skutečně druhý stupeň ZŠ. Chtějí omezit počet žáků, kteří budou chodit na víceletá gymnázia, z toho důvodu (jak bylo původně prezentováno), že zde mají být 4 % až 5 % žáků, kteří jsou skutečně nadaní. Zde by mohl být prostor pro to, aby do našich oborů přišli kvalitnější žáci s větším zájmem o studium. Jsou rádi za stavebnice, které předali ZŠ, se kterými dlouhodobě spolupracují a kde mají spolupracovníky, kteří jsou připraveni se stavebnicemi efektivně pracovat. Je důležité selektivně vybrat školy, kde spolupráce má nějaký smysl.
Dále sdělil, že se na nadcházející schůzce na MŠMT pokusí najít společně program z EU, do kterého by se dala implementovat spolupráce – např. Sdružení (zastřešující zájmy firem), škol připravující žáky a firmy, které by je následně zaměstnaly. Pokud by se našel projektový titul, byl by to nejlepší způsob, jak uzavřít kruh od požadavků přes vzdělání k zaměstnání. O jednání bude následně informovat.
Následovala debata ohledně nastavení aktivit pro žáky od září 2021. Sdružení je otevřeno spolupráci, kde se firmy shodnou. Ideální varianta byla jako připravovaná akce Road Fest v Plzni – spojení se silničáři s technikou, podpora kraje + firmy se svým programem. V září připravuje SÚS Jihlava Cestářské rodeo, která uvítá podporu lokálních firem.
Dle Ing. Kohoutové by pokračovali tak, jak to bylo nastavené původně, tedy centrálně. Je otázka, jestli školy žáky uvolní. Ing. Svoboda probere možnost a podmínky účasti na Cestářském rodeu v Jihlavě s Ing. Mondscheinem (ČSS). Sdružení připraví plán aktivit na školní rok 2021/2022 včetně rozpočtu, který pošle firmám. Společnosti STRABAG a COLAS stejně jako EUROVIA by se připojily.
Mgr. Eva Procházková informovala o ABF příměstských táborech v průběhu letních prázdnin, které se konají v Nadaci ABF na Václavském náměstí. Pro děti zaměstnanců Sdružení je nastavena zvýhodněná cena o 30 %. Ing. Svoboda připojil, že Sdružení si vzalo zasvé vždy jeden den v týdnu – poskytneme stavebnice, budeme mít navezeny počítače (PRAGOPROJEKT přislíbil udělat základy BIM pro děti), pokud by firmy měly zajímavou stavbu či projekt nebo i další podporu akce uvítáme. Firma Metrostav již akci podpořila. Sdružení podpoří cenami, děti budou mít každý pátek vernisáž pro rodiče a kamarády. Sdružení domlouvá exkurze – např. do podzemí na kolektory a na stoky, možná do čističky, příp. do řídicího centra tunelu Blanka. Bohužel trenažer rypadla domluvený s firmou STRABAG nelze využít kvůli rozměrům. Do budoucna se lze připojit i k dalším letním táborům – spousta táborů zaměřených jinak, technických ovšem nikoli.
O fotosoutěži Inženýrská stavba informoval Ing. Skalický. Akci pořádají již léta pro střední školy, které vyučují dopravu a vodohospodářské stavby. Letos ve spolupráci se Sdružením a firmami se podařilo zajistit hodnotné ceny. Hlavní cenu poskytla společnost EUROVIA. Studenti, kteří studují tento obor, by měli nafotit stavbu buď dopravního, nebo vodohospodářského charakteru. Fotosoutěž má dvě hlavní kategorie – klasická fotografie (tištěná) a kategorie digitální fotka.
Ing. Svoboda informoval o připravovaných konferencích – Projektování pozemních komunikací, která se bude konat 23. 9. 2021 prezenčně v hotelu Olympic v Praze, a Asfaltové vozovky 2021, která se bude konat 23. a 24. listopadu 2021, rovněž doufáme, že prezenčně. Na přípravě se pracuje, aktuálně má Sdružení přislíbeno přes 40 příspěvků včetně zahraničních. Sdružení spolupracuje také na přípravě Silniční konference, kde má blok k zadávání veřejných zakázek.
Ing. Svoboda nabídl možnost zpracování učebnic pro SPŠ. Přítomní se shodli na tom, že než se učebnice zpracují, většina informací bude zastaralá. Možností jsou digitální učebnice/podkladové materiály, které by pasovaly do rámcového vzdělávacího programu.
Ing. Skalický sdělil, že pro stavební obory vytvořila firma Heluz interaktivní aplikaci Stawebnice, která je určena nejen pro studenty SOU a SPŠ stavebních, ale také zájemce o stavební obor a stavbu domů.
Sdružení by rádo v silničářském oboru mělo aplikaci také, ovšem na to potřeba podpory a spolupráce firem i škol, nehledě na náklady na vytvoření takové aplikace.
Na závěr jednání poděkovala Mgr. Karin Bílková všem zúčastněným za jejich účast a připomínky.