Ing. Lenka Hlubučková
Ministerstvo dopravy, náměstkyně pro řízení Sekce ekonomické a infrastrukturní

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
jsem ráda, že mohu využít této příležitosti a oslovit Vás z pozice náměstkyně ministra dopravy. Chtěla bych nejprve poděkovat Vám všem, kteří pracujete v oboru dopravního stavitelství za Vaše úsilí, které ve velice nelehké době přispělo k tomu, že se výstavba nezastavila a že i přes vzniklé problémy pokračovala dál.

Všichni s optimismem sledujeme, že se pandemická situace v České republice postupně zlepšuje a samozřejmě bychom si všichni přáli, aby se běh věcí vrátil do normálu. Je nicméně nutné si uvědomit, a připravit se na to, že ekonomické důsledky pandemie budeme všichni pociťovat i v letech budoucích, kdy zdravotní rizika jako taková budou již minimální. Je tedy zřejmé, že jedním z nejdůležitějších úkolů Ministerstva dopravy je zajistit, aby negativní dopady pandemie byly co nejmenší a nedošlo k situaci, kterou si pamatujeme z poslední ekonomické krize, kdy bylo dopravní stavitelství téměř paralyzováno z důvodu nedostatku financí.

Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 127,5 mld. Kč je třeba chápat jako mimořádný. Do rozpočtu bylo zapracováno využití nového opatření v rámci Next Generation EU, jedná se o finanční prostředky EU určené na zotavení se z následků pandemie v předpokládané výši 24 mld. Kč, které bude možné čerpat zejména tento a částečně i příští rok.

Co tedy můžeme očekávat v letošní stavební sezóně? Není toho málo. Letos otevřeme 46,5 kilometrů nových dálnic, dokončíme modernizaci D1 a zahájíme stavbu 90 kilometrů nových dálnic. Mezi nově zahajovanými stavbami je i dálnice D4, která je pilotním projektem PPP. Dále pokračuje i výstavba silnic I. třídy, kde máme v tuto chvíli v realizaci 61,7 kilometrů, z nichž letos 22,9 kilometru bude otevřeno. V tomto roce se dále předpokládá zahájení výstavby dalších nových 58,7 kilometrů silnic I. třídy. 

V současné době probíhá příprava státního rozpočtu na rok 2022, což jistě všichni pozorně sledujete. Ministerstvo dopravy, ostatně jako v minulých letech, vyvine maximální úsilí k tomu, aby finanční prostředky určené pro kapitolu doprava byly v takové výši, která by zajistila jak plynulé financování přípravy projektů, ale i pokrytí těch projektů, které jsou již v realizaci nebo jejich realizaci chceme v příštím roce zahájit. Velkou výzvou je tedy zajištění využití všech finančních prostředků, které budou k dispozici v rámci finančních instrumentů stojících nad rámec Fondu soudržnosti a Evropského fondu pro regionální rozvoj, neboť tyto jsou a budou čerpány prostřednictvím Operačního programu Doprava (v současné době probíhá příprava Operačního programu Doprava 2021–2027). V minulých letech se podařilo velmi efektivně využívat finanční zdroje z nástroje CEF a pro programové období 2021–2027 chceme navázat s jeho pokračováním v podobě CEF2. V případě velkých projektů však lze předpokládat jeho využitelnost opět především pro železniční projekty.

Čerpání evropských finančních zdrojů s sebou samozřejmě nese nutnost dodržování podmínek, které si Evropská unie klade. Společným jmenovatelem pro všechny využívané zdroje, včetně těch určených na zotavení po pandemii, je tzv. „zelený projekt“. Evropská unie tedy ve svých podmínkách velmi akcentuje environmentálně šetrná řešení a udržitelnost. Vláda v březnu tohoto roku schválila koncepční a strategický dokument „Dopravní politika ČR pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050“, který udává další směřování sektoru dopravy. Hlavním cílem dopravní politiky je zajistit rozvoj kvalitní, funkční a spolehlivé dopravní soustavy právě na principu udržitelného využívání přírodních zdrojů. Je zřejmé, že udržitelný rozvoj dopravy v energeticky nenáročné a environmentálně šetrné podobě představuje velkou výzvu pro nás všechny.


SILNICE MOSTY 2021, č. 2, str. 1