Silnice mosty 2021, 2, 4

Zpracovala: Ing. Radka Knottová
Sdružení pro výstavbu silnic

Zasedání správní rady dne 24. 3. 2021 se uskutečnilo v sídle České silniční společnosti a bylo přenášeno on-line prostřednictvím MS Teams. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Čížek, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady. Připomněl, že 1. dubna slaví Sdružení pro výstavbu silnic 40 let od svého založení a patří mezi nejstarší podnikatelské svazy. Současná situace bohužel neumožňuje uspořádat oslavu tohoto výročí.

Ing. Petr Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Činnost týmů byla utlumena, některé týmy se sešly on-line, většina týmů plánuje jednání v červnu s tím, že bude možné se sejít prezenčně. Uskutečnilo se on-line setkání vedoucích a tajemníků týmů, závěry i výroční zprávy jsou na webových stránkách Sdružení. Sdružení spolupracovalo na přípravě programu Silniční mini konference, sekci zaměřenou na BIM a pilotní projekty. Na Ministerstvu dopravy byl ustanoven nový Odbor liniových staveb, jehož ředitelem se stal Ing. Martin Janeček, následně byl sloučen s Odborem pozemních komunikací.

Ing. Petr Čížek informoval, že je připravována dohoda se Svazem podnikatelů ve stavebnictví, ve které budou jasně stanovena pravidla pro platbu příspěvků, práva Sdružení a členů Sdružení a povinnosti Sdružení vůči SPS a naopak. Tento model bude platit od roku 2022. Uskutečnila se řada jednání k problematice testování pracovníků a k plošným kompenzacím. Dne 9. 3. 2021 realizovalo Sdružení ve spolupráci s JUDr. Klee seminář Malá násobilka FIDIC Claim Managementu v praxi za účasti 120 osob. Dne 10. 3. 2021 realizovalo Sdružení školení STEPS 13 Navrhování a realizace oprav vozovek, na toto školení se přihlásilo 291 účastníků. Ing. P. Čížek se ještě vyjádřil k odpovědnému zadávání, tato povinnost je nově ukotvena v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Koncem roku 2020 ŘSD ČR vydalo materiál, ve kterém přeneslo zodpovědnost za dodržování tohoto ustanovení na dodavatele, a vyzvalo Sdružení k diskusi. Sešel se legislativní tým a bylo to diskutováno i na jednání předsednictva. Výsledkem je odmítnutí návrhu ŘSD ČR, v tomto duchu byla připravována odpověď, mezitím svolalo ŘSD ČR on-line jednání, které se uskutečnilo 23. 3. 2021, a připravilo průzkum trhu k aspektům odpovědného veřejného zadávání. Ing. Čížek Ing. Mátlovi sdělil, že je Sdružení připraveno projednat závěry vyplývající z vyhodnocených dotazníků. Na Ministerstvu dopravy je problematika v gesci náměstka pro řízení Sekce legislativní a právní Mgr. Jakuba Kopřivy.

K BIM bylo konstatováno, že TRT pod vedením Ing. M. Sirotka BIM pokračuje v činnosti, jsou zpracovávány metodiky a zkoušeny na pilotních projektech. Ministerstvo dopravy není příliš aktivní, investorské organizace ŘSD ČR a SŽ si řídí pilotní projekty samy. ŘSD ČR vypsalo třetí balík tendrů na RDS, jedná se ovšem o malé zakázky. Důležitá bude po zpracování dokumentace a realizaci zpětná vazba.

Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli za tým č. 1 pro legislativu vedoucí týmu Ing. Marie Vebrová, za tým č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze jeho vedoucí Ing. Ondřej Dašek, Ph.D.  a o činnosti týmu č. 11 pro BOZP informoval Ing. Petr Svoboda.

Problematicky nyní probíhá tvorba a připomínkování technických norem a předpisů, a to
z důvodu omezené možnosti se potkat osobně a rovněž z důvodu enormní snahy některých dodavatelů speciálních technologií upřednostnit v technických předpisech parametry preferující jejich technologie. Byla dokončena problematická norma ČSN 736120, osm připomínkujících se negativně vyjádřilo k přílohám týkajících se gumoasfaltu. Co se týká nejdůležitějších resortních předpisů, bylo dokončeno TP 87 Navrhování údržby a oprav netuhých vozovek (prezentováno na školení STEPS 13 v roce 2021) a začaly práce na TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací.

Konference Asfaltové vozovky je připravována v prezenční podobě na termín 23. – 24. listopadu 2021 v Českých Budějovicích. Jsou již shromážděny anotace a autoři mohou příspěvky zpracovávat. Připravuje se program konference. V případě realizace on-line by bylo vložné výrazně sníženo. Konference Projektování pozemních komunikací se uskuteční dne 23. září 2021 v Praze. Sdružení spolupracuje i při přípravě Silniční konference.

V rámci akce „Stavebnice školám“ jsou stavebnice věnovány vybraným středním průmyslovým školám. Tyto školy předají stavebnice jimi vybraným základním školám. Do projektu je aktuálně zapojeno 10 středních průmyslových škol, které jsou historicky zaměřeny rovněž na výuku dopravních staveb. Základní školy, kterým byly stavebnice předány, se mohou zúčastnit soutěže. Výhrou je stavebnice Veselé mosty, jejíž jednotlivé díly umožňují vytvořit 14 modelů různých mostních konstrukcí, které napodobují existující mosty. Více informací na www.cestacz.cz.

Náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková přítomné ujistila, že se obdobně jako při jarní vlně r. 2020 přistoupí i v druhém (podzimním) nouzovém stavu k paušálním náhradám na základě znaleckého posudku. Ing. Čížek potvrdil zájem SVS diskutovat o znaleckém posudku. Ing. Hlubučková doplnila, že kompenzace budou finanční, termínové jsou stále v řešení. K transformaci ŘSD ČR Ing. Hlubučková uvedla, že instituce bude transformována do státní organizace, obdobně jako SŽ. Věcný záměr zákona o Správě dálnic a silnic s.o. je připraven a měl by se v nejbližší době posunout na Legislativní radu vlády.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem informoval o čerpání rozpočtu za rok 2020. Schválený rozpočet byl celkem 83,2 mld. Kč, upravený rozpočet ve výši 120,7 mld. Kč. Na financování silnic II. a III. třídy bylo poskytnuto 4,2 mld. Kč z rozpočtu SFDI. Schválený rozpočet na rok 2021 je ve výši 127,5 mld. Kč. Z ostatních výdajů upozornil Ing. Hořelica na příspěvky SFDI ve výši 2,1 mld. Kč, na opravu a na rekonstrukce silnic II. a III. třídy 4 mld. Kč a 2,3 mld. Kč dle memorand. Dále Ing. Hořelica informoval o aktivitách v oblasti BIM. Připravuje se aktualizace plánu zavádění metody BIM do staveb dopravní infrastruktury. Došlo k posunu termínu zavedení metody BIM v přípravě a realizaci staveb u nadlimitních zakázek na 07/2023.  Byla zpracována a schválena aktualizace Metodiky pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů, zpracovává se výklad a zpracování příkladů, Ing. Hořelica přislíbil jejich zaslání k diskusi. Probíhá aktualizace resortní metodiky pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů. Ing. Hořelica avizoval možnou přípravu Smaragdové knihy FIDIC týkající se tunelů.

Ing. Radek Mátl se úvodem ve své prezentaci věnoval financování. Promítl rozpočet SFDI
a jeho čerpání v letech 2010–2020. Rozpočet na rok 2020 byl ve výši přes 55 mld. Kč, na rok 2021 je přes 62 mld. Kč. Na přípravu staveb dálnic a silnic I. třídy bylo pro rok 2020 téměř 3 mld. Kč, pro rok 2021 je to 2,7 mld. Kč. Ing. Mátl prezentoval objem staveb (dálnice, silnice I. třídy a D4 PPP), u kterých jsou/budou zahájeny soutěže na zhotovitele v roce 2021. Ing. Mátl se ve své prezentaci zabýval problematikou přípravy staveb a specifikoval komplikace u jednotlivých problematických staveb. Ing. Mátl vyjádřil naději, že přínosem bude novela zák. č. 416/2009 Sb. (liniový zákon) a rekodifikace stavebního práva. Na dotaz, zda budou dle Yellow Book FIDIC vypisovány i jiné stavby (např. silnice) než jen mosty, jako dosud, odpověděl Ing. Mátl, že nevidí smysl ve využití YB FIDIC u dálničních staveb, zatím jsou naplánované pro vypsání dle YB FIDIC složité objekty – tunely a mosty. S Ing. Mátlem byla diskutována i problematika odpovědného zadávání, ŘSD ČR se snaží najít cestu, jak naplnit zákonný požadavek. Sdružení je připraveno ke spolupráci. Rovněž bylo přislíbeno realizovat jednání k administraci ZBV.

Předseda Sdružení poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast a sekretariátu za dobrou přípravu zasedání.