Vážené čtenářky, vážení čtenáři, milí kolegové,
Česká republika se nachází ve složité situaci. Zemi zachvátila koronavirová krize, která velmi negativně ovlivňuje naše životy a zachmuřuje naši mysl. Proto většina z nás vítá i jiné, radostnější články než ty, které mluví o nemoci covid-19. Byl bych rád, kdyby k nim patřil i tento můj úvodník.
Sdružení pro výstavbu silnic, které je vydavatelem tohoto časopisu, oslaví letos již čtyřicáté výročí svého založení. Osm národních podniků Silnice, které působily v každém tehdejším kraji, a dvě firmy tzv. velkého stavebnictví Dopravní stavby n.p. Olomouc a Stavby silnic a železnic n.p. Praha založily k 1. 4. 1981 Sdružení pro výstavbu silnic ČSR. Podnětem byla snaha tehdejších vládních činitelů řešit nedostatky silničních stavebních kapacit v Severočeském kraji a hlavním městě Praze. Dnes již nám toto zní trochu úsměvně, ale tehdy jistě nikdo netušil, že zakládá jeden z nejstarších podnikatelských svazů, který přežije politické a ekonomické změny až do dnešních dnů.
Obrovskou zásluhu na tom má nestor českého silničního stavitelství Ing. Bohuslav Hála, který ve Sdružení působil jako ředitel a později jednatel od založení do roku 2001 a poté, po nečekaném odchodu svého následníka Ing. Večerky, ještě v letech 2005–2006. Jako velmi úspěšný organizační koncept se ukázalo zřízení pracovních týmů, které vedou zkušení praktici z členských firem a jimž organizačně velmi napomáhají pracovníci sekretariátu Sdružení či partnerské firmy SILMOS-Q. Počáteční zaměření, které spočívalo zejména v koordinaci technických aktivit, se v průběhu let pružně měnilo podle potřeb členů. Do činnosti se zapojila dlouhá řada odborníků. Výsledky jejich práce napomáhaly ke zvyšování odborné úrovně členských organizací. Také díky tomu si Sdružení po celou dobu existence udržuje zájem členských firem. Jejich počet se v průběhu let měnil, vzhledem k privatizačnímu procesu a následným strukturálním změnám firem, ale dnes je možné s radostí konstatovat, že členy jsou prakticky všechny nejvýznamnější firmy z oboru silničního stavitelství. K vysoké odborné úrovni přispívá i členství ČVUT v Praze a VUT v Brně.
V uplynulých čtyřiceti letech se funkce předsedy Sdružení ujalo osm představitelů z členských firem: Ing. Jiří Žádník (SSŽ), Ing. Jan Filípek (Silnice Ostrava), Ing. Oldřich Koblížek (SSŽ), Ing. Jan Paclík (Silnice KNV Praha), Ing. Břetislav Dluhoš (Silnice Ostrava), Ing. Pavel Tichý (Silniční stavitelství Praha), Ing. Ladislav Hajšman (Karlovarské silnice) a již od 12. 10. 1995 dostávám členskou důvěru já. Postupně jsem zastupoval firmy STRABAG, SWIETELSKY a v současnosti ESLAB.
Na dnešním úspěšném působení Sdružení má velikou zásluhu současný jednatel Ing. Petr Svoboda, který tvůrčím způsobem navázal na zakladatele Ing. Bohuslava Hálu, přidal a rozvinul další aktivity. Je nutné ale zmínit, že jednatelé měli a mají kolem sebe v sekretariátu kolektiv vysoce kompetentních a pracovitých spolupracovníků, lépe řečeno spolupracovnic. Společně tvořili a tvoří spolehlivé zázemí pro předsednictvo i správní radu Sdružení, která je nejvyšším řídicím orgánem. Upřímně všem za to děkuji.
Činnost je zaměřena na aktuální problémy silničního stavitelství, které se řeší v partnerské spolupráci s Ministerstvem dopravy, SFDI a zejména pak s ŘSD ČR. Prostřednictvím Svazu podnikatelů ve stavebnictví, jehož bylo Sdružení v roce 1990 spoluzakladatelem, se zapojujeme do legislativního procesu, tripartitních jednání i závažných jednání s dalšími orgány státní správy. Jsme aktivní i v mezinárodní spolupráci, členstvím v EAPA. Sdružení poskytuje svým členům velmi potřebný informační servis, sjednocuje jejich názory, prosazuje zájmy při jednáních s partnery a vydává dokumenty, které se týkají činnosti resortu. Činnost se opírá především o iniciativu členských organizací, práci jejich zástupců v odborných týmech a v rozhodující míře i o velmi kvalitní práci sekretariátu.
30. výročí jsme vzpomenuli slavnostním zasedáním, při kterém jsme měli možnost se setkat a zavzpomínat s většinou osobností, které se o činnost Sdružení zasloužily, a mohli jsme jim za to poděkovat. Letos nám toto koronavirus znemožnil. Bohužel. Proto mi dovolte, abych alespoň prostřednictvím tohoto úvodníku poděkoval všem partnerům Sdružení. Děkuji členským firmám a organizacím, jejich vedoucím představitelům a odborným pracovníkům za aktivní práci pro Sdružení. Zvláštní dík patří členské firmě PRAGOPROJEKT a jejímu předsedovi představenstva Ing. Marku Svobodovi za to, že převzal úlohu zastřešující organizace pro náš sekretariát. Těší mne i dobrá spolupráce se členy předsednictva.
Před deseti lety v roce 2011 jsme sice mohli slavit výročí Sdružení, ale prožívali jsme nejhorší krizi silničního stavitelství od převratu v roce 1989. Tehdejší ministr dopravy hýřil superkoncepcemi či superstrategiemi a přitom zastavoval stavby. Rozpočet SFDI mezi rokem 2010 a 2011 klesl o více než 30 mld. Kč. Partnerská spolupráce byla rozbita.
Dnes společně slavit nemůžeme, zato mohu s uspokojením konstatovat, že se opět obnovila vzájemná důvěra a dobrá spolupráce s institucemi resortu dopravy a utužuje se i partnerství s dalšími organizacemi, jako jsou Česká silniční společnost či Svaz podnikatelů ve stavebnictví. SFDI a ŘSD ČR budou mít k dispozici ve svých rozpočtech pro letošní rok 2021 rekordní částky. Přesto ale narůstají naše obavy z toho, jak se bude vyvíjet rozpočet po roce 2022. Jak hluboce se do něj promítne obrovský deficit způsobený koronavirovou epidemií.
Jsem proto přesvědčen, že činnost Sdružení pro výstavbu silnic má proto i v budoucnu svoje opodstatnění. Stojí před námi velký úkol, udržet alespoň současný stav a nepřipustit jeho zhoršení. Přeji Vám všem hodně zdraví a síly při jeho naplňování.
Ing. Petr Čížek
předseda Sdružení pro výstavbu silnic