Dne 10. prosince 2020 proběhlo prostřednictvím Microsoft Teams 52. zasedání týmu č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze.
Poradu zahájil vedoucí týmu č. 7, Ing. Ondřej Dašek, Ph.D., který přivítal přítomné a předal slovo tajemníkovi týmu, Ing. Davidu Matouškovi, aby seznámil přítomné s organizačními pokyny a programem jednání. Poté tajemník týmu informoval o závěrech z 51. porady týmu a jejich plnění. Závěry bylo celkem 4 a všechny byly splněny. Kromě toho doplnil, že revize normy ČSN 73 6132 bude vydána v únoru nebo březnu 2020 a v souvislosti s touto normou se připravují 1. návrhy revizí norem ČSN 73 6129 a ČSN 73 6130, které budou rozeslány k připomínkám kolem 15. prosince.
Před podáním informací o činnostech Sdružení za období od poslední porady týmu č. 7 informoval Ing. Petr Svoboda nejprve o prostředí Microsoft Teams a jeho nových možnostech pro členy odborných týmů Sdružení v rámci zakoupené licence Sdružení. Informace se týkaly:
- zvýšené informovanosti členů (rozesláno 24 informací pro členy Sdružení);
- snahy o kompenzace zvýšených nákladů vzniklých při výstavbě za ztížených podmínek;
- transformace ŘSD ČR na státní podnik;
- revize vyhlášky k znovuzískané asfaltové směsi (vyhláška č. 130/2019 Sb.);
- možného velkého propadu v krajských rozpočtech vzhledem k menším daňovým odvodům souvisejících s daňovými změnami u zaměstnanců v jejich prospěch;
- revize TP 170 Navrhování vozovek PK;
- činnosti EAPA:
- vzdělávacích a propagačních aktivit (Silniční akademie, STEPS, SENS, konference PVPV a fotosoutěže na základních a středních školách);
- připravované konference Asfaltové vozovky 2021;
- projektu formou Design&Build, a to výstavby obchvatu Žiželice pod správou ŘSD ČR Chomutov, kam jsou implementovány prvky hodnocení podle ekonomické výhodnosti;
- zrušení akce Roadfest a Silniční konference;
- bezpečnostní kampaně ve spolupráci s BESIP.
Následující informace z jednotlivých technických komisí přednesli jejich gestoři.
Informace z CEN/TC 227/WG 2 (gestor Ing. V. Valentin)
- byly zastaveny revize specifikačních norem EN 12271 a EN 12273 do doby, dokud nebude jasné stanovisko CEN a EK, jakou cestou se ve formě CPR půjde;
- probíhají diskuze kolem návrhu nové normy prEN 12272-4 Kalibrace rozstřikovačů pojiva;
- pokračují diskuze k vizuálnímu posuzování poruch u revize normy pro nátěry (EN 12272-2) a pro kalové vrstvy (EN 12274-8);
- na konec října 2021 je plánováno prezenční jednání TC 227/WG 2 v Berlíně, kterého se společně s Ing. V. Valentinem zúčastní i J. Valenta, který převezme gesci za ČR v TC 227/WG 2.
Informace z CEN/TC 336/WG 1 (gestor Ing. R. Černý)
- během tohoto roku proběhla 2 zasedání formou videokonference;
- připravují se revize norem EN 12594 Příprava analytických vzorků, EN 12595 Stanovení kinematické viskozity, EN 12596 Stanovení dynamické viskozity vakuovou kapilárou a EN 12597 Terminologie;
- byla zrušena norma EN 12606-2 Stanovení obsahu parafínu – Část 2: Metoda AFNOR;
- do revize půjde EN 12607-1 Stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu – Část 1: Metoda RTFOT;
- byla odsouhlasena revize EN 1426 Stanovení penetrace jehlou a EN 1427 Stanovení bodu měknutí – Metoda kroužek a kulička;
- byla potvrzena platnost EN 12593 Stanovení bodu lámavosti podle Fraasse a EN 12606-1 Stanovení obsahu parafínu – Část 1: Destilační metoda na dalších 5 let;
- do systematické revize v roce 2021 půjdou EN 13924-1 Systém specifikace pro speciální silniční asfalty – Část 1: Tvrdé silniční asfalty a EN 16659 Zkouška MSCR;
- proběhlo ENQ (veřejné připomínkování) u EN 14023 Systém specifikace pro polymerem modifikované asfalty;
- úkolová skupina TG 11 zabývající se bodem měknutí (EN 1427) řeší problematiku stanovení bodu měknutí v glycerínu včetně vlivu silikonového oleje na výsledek zkoušky;
- TG 12 dokončuje první návrhy prEN 14769 Urychlené dlouhodobé stárnutí v tlakové nádobě (PAV), prEN 14770 Stanovení komplexního modulu ve smyku a fázového úhlu – Dynamický smykový reometr (DSR) a prEN 14771 Stanovení modulu tuhosti za ohybu pomocí průhybového trámečkového reometru (BBR), které půjdou na jaře 2021 do ENQ;
- je připraven 1. návrh prEN BTSV pro ENQ podle německé normy DIN 52050;
- proběhly mezilaboratorní zkoušky na DSR na silničním asfaltu 50/70 a modifikovaném asfaltu 25/55-55 při použití geometrie 4 mm se zaměřením na nižší teploty a další mezilaboratorní zkoušky na PMB 45/80-55 (DSR, BTSV a MSCR při 60 °C);
Informace z CEN/TC 336/WG 2 (gestor Ing. T. Koudelka)
- hlasováním bylo rozhodnuto rozdělit budoucí EN 13808 na dvě normy, a to harmonizovanou (základní charakteristiky pro emulze a zpětně získaná pojiva v souladu s mandátem) a neharmonizovanou (aplikační charakteristiky, např. štěpitelnost nebo obsah pojiva);
- v roce 2020 byly publikovány 2 normy: CEN/TS 17481 Stanovení obsahu soli v asfaltech – Metoda elektrické vodivosti a CEN/TS 17482 Stanovení čísla kyselosti asfaltu – Potenciometrická metoda;
- v režimu ENQ se nachází EN 13614 Stanovení přilnavosti asfaltových emulzí zkouškou ponořením do vody;
- do revize půjdou EN 12850 Stanovení hodnoty pH asfaltových emulzí a EN 12847 Stanovení tendence k sedimentaci asfaltových emulzí;
- v revizi se nachází normy na dobu výtoku výtokovým viskozimetrem EN 12846-1 Část 1: Asfaltové emulze a EN 12846-2 Část 2: Ředěná a fluxovaná asfaltová pojiva;
- k TS 16346 Stanovení štěpitelnosti a okamžité přilnavosti kationaktivních emulzí s kamenivem 2/4 mm proběhly v roce 2019 kruhové zkoušky a v návaznosti na jejich výsledky byly zkoušky zopakovány v roce 2020 s upraveným postupem zkoušení; výsledky budou vyhodnoceny na začátku příštího roku a dojde také ke změně TS na EN ke konci listopadu 2020;
- v srpnu byl vydán TR 17499 Příklady označení CE a prohlášení o vlastnostech, u nějž se předpokládá převzetí do soustavy ČSN překladem;
- vypracované návrhy Příloh I&II mandátu pro asfaltová pojiva byly schváleny v TC 336 a poslány v květnu 2020 do EC;
- EC uvažuje o revizi nařízení CPR, a proto vytvořila pracovní skupinu CPR Technical Acquis (Steering group), která se skládá ze zástupců EC, zástupců států a konzultantů HAS (ČR zde zatím nemá žádného zástupce; měli by být max. 3 – jeden zástupce z MPO, další z ÚNMZ a třetím by měl být odborník);
- Steering group se dále skládá z jednotlivých pracovních skupin (working groups), které řídí, a rozhoduje o tom, na čem budou pracovat (revize jednotlivých mandátů podle priority; M/124 je až na 12. místě);
- odhadovaný čas revize CPR je cca 5 až 10 let, takže výrobkové specifikace TC 336 mohou být zmrazeny na dalších několik let;
- deharmonizace není vůbec lehký proces, naopak se jeví jako velice problematická.
Krátkou informaci k výrobkovým a zkušebním normám pro asfaltové směsi podal Ing. O. Dašek. Vzhledem k problémům se zaváděním výrobkových norem řady EN 13108 a jejich harmonizaci bylo na CEN/TC 227 definováno několik způsobů, jak tento problém řešit (1. nedělat nic a očekávat postup CEN a EK, 2. požádat EK o zahájení přípravy nového požadavku na standardizaci (Sreq), 3. deharmonizovat výrobkové normy a 4. použít stávající návod CCMC pro revidovanou odpověď na mandát a v souladu s ní provést revizi hEN). Současný stav je takový, že byla vydána 2. generace výrobkových norem řady EN 13108, které dodnes nebyly harmonizovány, a z výše uvedených řešení se jeví jako nejsložitější deharmonizace nebo vznesení požadavku na zahájení Sreq. Situace u zkušebních norem je o poznání jednodušší. Pokračuje se podle harmonogramu v pětiletém cyklu.
Informace z národních aplikačních týmů (NAT) podali jejich vedoucí, Ing. J. Plitz (NAT 1) a Ing. V. Valentin (NAT 2), kteří zároveň podali doplňující informace ke sběru dat. NAT 1 se v roce 2020 sešel jednou, a to 19. 6. 2020, kde se řešily 2 hlavní body. Prvním bylo stanovisko k ENQ pro EN 14023 (NAT 1 za ČR a 3 další země daly negativní stanovisko). Na plenárním zasedání TC 336 v listopadu 2020 bylo vzhledem k obdržení velkého počtu připomínek řečeno, že dojde k prodloužení tvorby EN 14023 o 9 měsíců a zároveň proběhne druhé ENQ, pro které bude připraven nový návrh.
Druhým bodem byl sběr dat z funkčního zkoušení PMB a jeho vyhodnocení za 1. pololetí. V současnosti jsou již vyhodnocena také data za 2. pololetí, které provedl Ing. Plitz. Zvýšil se počet naměřených souborů k jednotlivým druhům modifikovaných pojiv ze 100 na 130. Díky již obsáhlé databázi dochází k mírné změně průměrů naměřených jednotlivých vlastností pouze o desetiny. Za poslední půlrok jsou rozházené hodnoty u měření na DSR až o 10 °C u teplot T2 a T4, které se mají nově měřit při 15 kPa (blíže k bodu měknutí), avšak někdo je zřejmě nadále měřil při 50 kPa. Při dalším měření je důležité si na toto dát pozor. Při vyhodnocení zkoušky MSCR se ukazuje, že 4 ze 7 druhů PMB mají při teplotě 60 °C JNR menší než 0,1. Z toho důvodu se NAT 1 domnívá, že vhodnou teplotou pro tyto 4 kvalitní PMB je 70 °C. U vyhodnocení vlastností po stárnutí PAV nebo RTFOT je zřejmé, že se chování různých PMB asfaltů liší. Nakonec na jednání NAT 1 byly sděleny aktuality z TC 336 (např. vytvoření PWI na tvorbu TR pro specifikaci asfaltů modifikovaných mletou gumou) a informace z revize ČSN 73 6120.
Ke sběru dat Ing. V. Valentin doplnil, že v 1. pololetí roku 2020 se sběru zúčastnily jen 4 subjekty. Ukazuje se, že některé hodnoty jednotlivých typů PMB se překrývají, a je tedy otázka, zda nerevidovat normu ČSN 65 7222-1 a nesnížit počet typů PMB. Společně s Ing. O. Daškem a Ing. V. Neuvirtem, CSc., se pracuje na grafickém porovnání hodnot mezi jednotlivými obdobími.
NAT 2 se v roce 2020 sešel třikrát a na posledním jednání se řešily 3 základní body. Prvním bodem byla revize ČSN 73 6132, kde se provedly úpravy pro zjednodušení používání této normy a pochopení ze strany zadavatelů. Dalším bodem byla revize ČSN 73 6129 a ČSN 73 6130 v návaznosti na revidované znění ČSN 73 6132. Posledním bodem bylo vyjádřit se k normám pro nátěry prEN 12272-4 Kalibrace rozstřikovačů pojiva, prEN 12272-5 Souhrnné vizuální posouzení stavby (pro nátěry) a prEN 12274-9 Souhrnné vizuální posouzení staveb (pro kalové vrstvy).
Aktuální informace o stavu tvorby ČSN 73 6120 sdělil Ing. J. Valentin. Norma nebyla zatím rozeslána kvůli tomu, že se ještě čeká na vyjádření některých odborníků ke třem bodům, které se určily během posledního vypořádávání připomínek. Jelikož už není chuť ani čas, Ing. J. Valentin navrhuje, že již nebude čekat a vezme v potaz obdržené názory či úpravy, podle nichž upraví tyto problematické body v normě. Konečný návrh normy společně s konečným vyjádřením, jehož součástí bude i otázka, zda si dotyčný přeje, aby přílohy HA a HB byly součástí normy, či nikoliv. Na konci února 2020 by tedy mohla být hotová konečná verze normy, která by se následně se všemi obdrženými konečnými vyjádřeními předala ČAS a finální rozhodnutí o přítomnosti či absenci příloh HA a HB by se nechalo na něm a TNK 147.
Ing. M. Míková ho doplnila informací k revizi ČSN 65 7222-2, kde 1. návrh vytvořil Ing. J. Plitz a tento návrh bude rozeslán mezi připomínkující do 15. prosince 2020. Revize této normy byla vyvolána snahou mít veškeré požadavky na granulát gumy v jedné normě.
O stavu přípravy zkušebního úseku pro srovnání technologií gumoasfaltu a PMB informoval stručně Ing. V. Valentin. Pro srovnání byl vybrán úsek dálnice D6 v pomalém pruhu (km 3 až km 1) v délce cca 2 km. Na něm by se mělo realizovat 6 podúseků po cca 250 až 300 m. Úseky budou jak s obrusnou a ložní vrstvou, tak i jen s ložní vrstvou, a to v kombinaci ACL se třemi pojivy, ACO a SMA. Projekt připravuje p. Hradil z ČVUT v Praze. Tendence je, aby vše vyráběl jeden výrobce (jedna obalovna). Realizace se předpokládá v květnu až červenci 2021. K tomu poběží separátně také rozšířené zkoušení (jedno zkoušení si udělá ten, kdo realizuje stavbu) a spolu s ním laboratoř, která vzejde ze soutěže. Ta si musí vzít ještě jednoho subdodavatele (nebo druhé zařízení), aby byly 2 výsledky. Předpokládá se, že úsek bude sledován minimálně 2 až 3 roky. Nějaká data by tedy měla být k dispozici již v následujícím roce. Ing. Škrabka z ŘSD ČR ještě doplnil, že se chystá 0. etapa tohoto projektu, ve které se budou směsi porovnávat v laboratoři, neboť na ŘSD ČR je z hlediska gumoasfaltu enormní tlak.
K revizi ČSN 73 6132, ČSN 73 6129 a ČSN 73 6130 sdělili základní informace v rámci svých bodů již Ing. D. Matoušek a Ing. V. Valentin. Revidovaná ČSN 73 6132 začne platit od března či dubna 2021 a 1. návrhy aplikačních norem ČSN 73 6129 a ČSN 73 6130 obdrží členové týmu č. 7 k připomínkování již tento měsíc. Z tohoto důvodu zde Ing. V. Valentin ani Ing. T. Koudelka nebudou detailněji popisovat změny ve výše uvedených normách. Změny se týkaly především parametrů zpětně získaných pojiv. Pro výrobce se jedná o zjednodušení včetně snížení počtu zkoušek i jejich náročnosti.
V následujícím bodě Ing. V. Valentin informoval o aktuálním stavu na trhu s asfalty. Nejprve zmínil, že nyní je mimo provoz ropovod Tal z důvodu zasypání sněhem v Alpách a rafinerie Wormburg je díky tomu v ohrožení, neboť má nedostatek ropy. Pozitivní zprávou pro výrobce asfaltů a emulzí může být fakt, že se na trh vrátila společnost NYNAS, která našla 2 zdroje ropy (kvalitativně podobné ropě z Venezuely). Vzhledem k poklesu poptávky po leteckém benzínu z důvodu COVID mají rafinerie propady na této komoditě 80 % až 90 %. Situace se začala trošku měnit, ale v současnosti opět přituhuje. Rafinerie proto hledají různé možnosti, jak se z toho dostat a zkouší různé druhy rop či jejich mixy. Vlastnosti asfaltů se tedy mohou měnit velice rychle, a je tedy nutné být opatrný. V roce 2021 navíc bude odstávka rafinerie Leuna. Podle Ing. V. Valentina má pro rafinerie smysl hledat nové druhy rop, které mohou zpracovávat, přičemž je patrné, že dochází k nárůstu obsahu síry, neboť se jedná o sirnatější ropy. Kvalita asfaltů je pro rafinérie to poslední, co je zajímá. Dále informoval také o situaci na trhu s emulzemi, kde je problém, že ceny polských emulzí jsou na nebo pod úrovní výrobních nákladů. Kvalita emulzí není nejlepší, a navíc se nezkouší podle ČSN 73 6132, což je velký problém. Bohužel státní investor nebo SÚS soutěží na cenu, a ne na kvalitu. Může se tedy stát, že tuzemští výrobci budou převálcováni nekvalitními emulzemi z Polska a budou muset zavřít.
Informace k regeneračním a konzervačním postřikům sdělil Ing. V. Valentin, který zastoupil Ing. V. Neuvirta, CSc. v jeho nepřítomnosti. Pro regenerační i konzervační postřiky se na dálnici D1 dělal první zkušební úsek v roce 2019. Bylo domluveno, že se poté posoudí vývrty, a to včetně původního povrchu (SMA). Vývrty byly provedeny v roce 2019 i v roce 2020 a společnost Viakontrol na nich prováděla rozbory. Výsledky nejsou špatné. Ukazují jakési zlepšení, ale musíme si položit otázku, jakým směrem se ubírat vzhledem k dokladovatelnosti (dochází totiž k oživení v tenké vrstvě 2 mm až 3 mm, a je tedy problém s odříznutím a následnými rozbory pro dokladovatelnost). Technologie má určitě smysl, neboť se uzavře povrch a oživí pojivo v tenké vrstvě, čímž se prodlouží životnost. Ing. V. Neuvirt, CSc, na této problematice pracuje a připravuje prezentaci, kde budou uvedeny výsledky a to, co lze a nelze porovnávat. Zkušební úsek i základní měření probíhalo ve spolupráci ŘSD ČR. Plánují se také další zkušební úseky pro regenerační postřiky na D5 a D1 v roce 2021.
V rámci různého informoval Ing. J. Plitz o svém ukončení pracovního poměru ve společnosti PARAMO ke konci tohoto roku a v této souvislosti rozešle v příštím týdnu své nové kontaktní údaje. Dále informoval o konání TNK 134, které se uskuteční pravděpodobně v lednu 2021.
Dále sdělil svůj problém Ing. M. Machalla ohledně nemodifikovaného pojiva 20/30 podle EN 12591, u kterého mají potíže s horním limitem bodu měknutí 63 °C, a požádal přítomné o radu. Ing. J. Plitz reagoval tím, že toto pojivo dříve PARAMO vyrábělo, ale jelikož již nemá vhodné materiály, tak ho již nevyrábí. Místo toho vyrábí AP 25 (tvrdý silniční asfalt 20/30–65) podle EN 13924-2. Jedná se tedy o asfalt 20/30, ale se zvýšeným bodem měknutí. K tomuto bodu reagoval také Ing. V. Valentin, že podle evropské normy se bohužel bod měknutí posunout nedá. Ing. Machalla všem poděkoval a ještě uvedl, že rafinerie Leuna bude mít odstávku v květnu až červnu roku 2021, takže v tomto období budou dodávky firmy TOTAL rapidně sníženy.
Na závěr jednání Ing. Dašek sdělil, že příští jednání týmu č. 7 je naplánováno na jaro. Přesný termín, místo a čas budou členům včas oznámeny. V závislosti na situaci s COVID-19 bude jednání buď prezenční, nebo formou videokonference. Společně pak s tajemníkem týmu poděkovali Sdružení za technickou podporu a všem přítomným popřáli veselé Vánoce a šťastný nový rok.