Zasedání správní rady dne 9. 12. 2020 se uskutečnilo tradičně v hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech a zároveň bylo přenášeno on-line prostřednictvím MS Teams. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Čížek, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady.

Ing. Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Upozornil na materiál Zaměření činnosti SVS v roce 2021, ve kterém jsou také uvedeny termíny jednání správní rady a předsednictva pro rok 2021. Sdružení společně se SFDI připravovalo na Silniční konferenci 2020 sekci zaměřenou na aktuální otázky spojené s přípravou a realizací stavby silnic – hodnocení dle ekonomické výhodnosti, BIM a jejich pilotní projekty. Silniční konference byla z důvodu protiepidemických opatření zrušena, Sdružení uvažuje o realizaci Kulatého stolu na jaře 2021, případně prezentaci témat na konferenci Projektování pozemních komunikací, která se koná každý lichý rok koncem května a jejíž konání v roce 2021 se zvažuje. Transformace ŘSD ČR pokračuje. Sdružení společně se SPS v ČR zpracovalo připomínky k věcnému záměru zákona o státním podniku Správa dálnic a silnic. Sdružení připravuje soutěž ve spolupráci se středními průmyslovými školami CESTA/NECESTA doplněnou o předání stavebnic Teifoc základním školám v okolí průmyslových škol.

Ing. Petr Čížek informoval, že od minulého zasedání správní rady se zintenzivnila činnost předsednictva Sdružení, od října se sešlo šestkrát formou videokonferencí. Byl stanoven termín pro Silniční konferenci na 8.–9. 9. 2021. Diskutovala se možnost realizovat on-line minikonferenci 15. 2. 2021. Probíhala řada jednání s ministrem Havlíčkem týkající se kompenzací za práce v nouzovém stavu. Ing. Radek Mátl na jednání České silniční společnosti dne 4. 11. 2020 informoval o transformaci ŘSD ČR, bude samostatným zákonem vytvořen státní podnik. Sdružení transformaci podporuje. Na žádost Ing. Zbyňka Hořelici o rychlé projednání Metodiky pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů SPS v ČR a Sdružení zaslaly v požadovaném termínu konsolidované připomínky. Metodika byla schválena a vydána.

Ing. Svoboda upozornil, že vzhledem ke koronavirové krizi není možné v období leden až březen 2021 realizovat školení v takové míře, v jaké je Sdružení zvyklé. Oslava 40 let Sdružení plánovaná na duben 2021 se zatím odkládá. Ing. Čížek poděkoval za práci sekretariátu Sdružení. Ocenil, že sekretariát nečeká pouze na členské příspěvky, ale vlastními aktivitami posiluje příjmovou stránku rozpočtu.

Ing. Zbyněk Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001–2019 a dále okomentoval stávající rok. Rozpočet SFDI na rok 2021 ve výši 127,5 mld. Z toho národní zdroje 90,5 mld. Kč, EU zdroje 22 mld. Kč a RRF 15 mld. Kč (nová položka RRF je Fond obnovy, nový nástroj Evropské komise, který byl přidán v souvislosti s řešením postcovidové krize), do investic 83 mld. Kč a neinvestiční akce 44,5 mld. Kč. Z hlediska výdajů je určeno 61 mld. Kč pro ŘSD ČR a pro SŽ je ve výši přes 53 mld. Kč. Příspěvky SFDI jsou na rok 2021 plánovány ve výši 2,059 mld. Kč, na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy je určeno 4 mld. Kč. Další výdaje jsou plánovány v návaznosti na Usnesení vlády a memoranda a také rozběhnutí PPP projektu na D4. Po schválení upraveného Datového standardu na jednání TRT dne 14. 12. 2020 bude svolána Rada pro BIM. Souběžně probíhá příprava DS pro dopravní stavby pro úroveň RDS a DSPS. Centrální komise MD dne 10. 11. 2020 schválila Metodiku pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení, která je komplexní aktualizací Metodiky pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků. Probíhá aktualizace i dalších dokumentů, např. Resortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů a Cenové databáze.

Ředitel Odboru strategie MD Ing. Luděk Sosna, Ph.D., zastupující náměstkyni pro řízení Sekce ekonomické a infrastrukturní Ing. Lenku Hlubučkovou, se připojil prostřednictvím MS Teams. Informoval o aktuálních tématech, která se na MD řeší. MD spolupracovalo na přípravě rozpočtu SFDI na rok 2021. Ing. Sosna informoval o schůzce dne 4. 12. 2020 týkající se kompenzací v nouzovém stavu. Bude vytvořen znalecký posudek, který bude podkladem pro zpřesnění postupu a případnou aktualizaci metodiky. V oblasti projektových prací a majetkoprávní přípravy dochází k finalizaci textu Bílé knihy FIDIC, dále se bude pokračovat na technických dozorech. Byla schválena novela zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, s účinností od 1. 1. 2021. Pokračuje příprava stavebního zákona. Připravuje se nové programové období OPD3 a CEF2 na roky 2021–2027 a RRF (Fond obnovy EK).

Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli za tým č. 2 pro přípravu staveb a projektování vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř, za tým č. 3 pro jakost jeho vedoucí Ing. Stanislav Bedřich a o činnosti týmu č. 4 pro vzdělávání informoval Ing. Petr Svoboda.

Ing. Svoboda informoval, že bylo dokončeno TP 87 Navrhování údržby a oprav netuhých vozovek a začaly práce na TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací. Podařilo se sestavit zpracovatelský tým, ve kterém jsou zastoupeny ČVUT v Praze, VUT V Brně a další odborníci. Mělo by být dokončeno k 31. 12. 2021. Připravuje se převod TP 208 a TP 209 týkající se recyklací na ČSN. Stále nebyla dokončena problematická norma ČSN 73 6120, důvodem jsou neoprávněné stížnosti JUDr. Matejčíka.

Generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl se úvodem ve své prezentaci věnoval financování. Promítl rozpočet SFDI a jeho čerpání v letech 2010–2020. Rozpočet na rok 2020 je ve výši přes 55 mld. Kč, na rok 2021 je plánováno přes 61 mld. Kč. Na přípravu staveb dálnic a silnic I. třídy bylo pro rok 2020 téměř 3 mld. Kč. V další části prezentace se Ing. Mátl věnoval řešení následků pandemie COVID-19 na stavbách. Vyjádřil podporu kompenzacím i pro podzimní nouzový stav, ocenil kompromis spočívající ve zpracování nového znaleckého posudku, který bude reflektovat odlišnosti jarního a podzimního nouzového stavu. V jarním období byl koeficient ve výši 10,2 % pro silnice, pro mosty 11,1 %, pro podzimní období bude tedy stanoven novým znaleckým posudkem. Posledním tématem prezentace byla transformace ŘSD ČR. Jedním z hlavních důvodů transformace je zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce a zajištění dostatku odborných pracovníků. Věcný záměr zákona o Správě dálnic a silnic s.p. byl postoupen k připomínkám. Bylo obdrženo 96 připomínek, většina administrativního charakteru. Harmonogram přípravy zákona je zpracován s cílem schválit zákon v tomto volebním období. V optimistické variantě by mohl být zákon v září 2021 připraven k podpisu prezidentem.

Předseda NK Ing. Petr Laušman přednesl doplněný návrh usnesení a usnesení bylo jednomyslně schváleno. Předseda Sdružení poděkoval hostům i členům správní rady za aktivní účast a sekretariátu za dobrou přípravu zasedání, popřál příjemné prožití vánočních svátků a hodně zdraví a úspěchů v novém roce 2021.