Končící rok 2020 přinesl silničním stavebním firmám, které se pohybují na českém trhu v segmentu dopravního stavitelství, mnoho nových situací. Počáteční optimismus z relativního dostatku stavebních zakázek i finančních prostředků na jejich realizaci však trval jen do března, kdy pandemie COVID-19 ochromila život v celé republice, dopravní stavitelství nevyjímaje. Firmy se na stavbách musely vyrovnat s vládními nařízeními, která měla zásadní negativní dopady na ekonomiku i lhůty provádění staveb. Díky dobré spolupráci zhotovitelů s rozhodujícím investorem – ŘSD ČR – a projekčními organizacemi nedošlo k vážnějším výpadkům v harmonogramech klíčových staveb. Jako přiklad je možno uvést úspěšně zvládnutou náročnou rekonstrukci dálnice D1.
Velkou zásluhu na stavbách na D1 i na většině ostatních staveb mělo nejen pracovní nasazeni dělníků a vedoucích pracovníků zhotovitelských firem, ale i snaha ŘSD ČR a Ministerstva dopravy k vytvoření alespoň přijatelných podmínek. Vláda přijala usnesení k minimalizaci dopadů pandemie onemocnění COVID-19 a postupně navyšovala i rozpočet SFDI, v zájmu udržení zaměstnanosti. Tyto kroky vlády ČR je nutné ocenit, protože napomohly tomu, že silniční stavitelství nebylo v období jarního nouzového stavu postiženo v takové míře jako jiné obory podnikání. Bohužel při podzimním nouzovém stavu Ministerstvo dopravy s pomocí firmám i přes výzvy k jednání takřka dva měsíce otálelo. Po našem jednání, s pomocí Svazu podnikatelů ve stavebnictví, s ministrem dopravy Havlíčkem dne 4. 12. 2020 se zdá, že by se snad přijatelné řešení najít mohlo.
Velmi výrazně se v posledních měsících roku projevil neuspokojivý stav ve fakturaci stavebních prací pro ŘSD ČR a s tím související problematika schvalování změn během výstavby. Administrace procesů dnes vyžaduje množství písemných dokladů, procházejících různými stupni schvalování. Již jen pamětnici vzpomínají na doby, kdy se většina problémů řešila na stavbě mezi stavebním dozorem a stavbyvedoucím. Proto mne těší, že je v úmyslu generálního ředitele ŘSD ČR Ing. Mátla a jeho spolupracovníků věnovat se mimo jiné této problematice i v souvislosti s připravovanou transformací ŘSD ČR. Vytvořit ještě více akceschopnou investorskou organizaci, vybavenou kvalifikovanými pracovníky, je ambiciózním, ale velmi potřebným krokem. Sdružení pro výstavbu silnic je připraveno k pomoci a spolupráci, protože dobré fungování investora je i v zájmu projektanta a zhotovitele.
Pozitivně hodnotím úsilí vlády v proinvestiční politice, které se pro rok 2021 projevilo v rekordním rozpočtu SFDI ve výši 127,5 mld. Kč. Doufám též, že bude dořešen negativní dopad na financování krajů a obcí, který přináší zákon o změnách některých daní, a že se to tudíž nedotkne prostředků na výstavbu opravy a údržbu silnic II. a III. třidy a místních komunikací.
Velkým otazníkem však je, jak dostatečně budou zajištěny příjmy rozpočtu SFDI v následujících letech. Bohužel jsou stále závislé na dotacích ze státního rozpočtu. To je zvláště v dnešní době velmi nebezpečné, když přihlédneme k tomu, v jaké problematické situaci se státní rozpočet bude nacházet. Proto vidím jako nesmírně důležité, aby byl schválen pilotní projekt PPP na dálnici D4 a v praxi se prověřilo, že by se do budoucna mohly takovéto projekty stát jednou z forem financování dopravní infrastruktury.
Pro rozvoj dopravní infrastruktury nejsou důležité pouze peníze, ale i legislativní prostředí, které má zásadní vliv na přípravu staveb. Nesmírná byrokracie enormně zatěžuje pracovníky investorských i projekčních organizací. S trochou naděje proto očekávám působení novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, která by měla platit od 1. 1. 2021. Je velká škoda, že se ale komplikuje proces schvalování nového stavebního zákona.
Zdá se, že výhled do roku 2021 je pro silniční stavitelství optimistický. Předpokladem je, že se výrazně nezhorší koronavirová krize a ekonomické možnosti veřejných investorů. Přejme si všichni, ať se jim podaří včasná příprava projektů a bezproblémové zvládnutí veřejných výběrových řízení. Úspěšná a včasná realizace všech staveb je rozhodně v silách stavebních podniků.
Přeji Vám úspěšný rok 2021, prožitý ve zdraví a dobré náladě.
Ing. Petr Čížek
Předseda Sdružení pro výstavbu silnic